Om facket är maktlöst så är konsumenterna det inte

Läser i Expressen om nyöppnade Zara-butiken i Örebro. De kör den amerikanska stilen och behandlar personalen som skit. P g a att arbetsrätten inte är så mäktig som Svenskt Näringslivs lögnaktiga propagande påstår, så kan facket inte göra så mycket för tjejerna i fråga. De är provanställda och har inget som helst anställningsskydd.

Däremot kan konsumenterna agera. Genom att handla någon annanstans. Nu handlar inte jag på Zara, tycker dom har fula kläder. Men hade jag gjort det hade jag givetvis genast upphört. Det finns butiker där jag helt enkelt inte sätter min fot. Bara för att de någon gång i historien har framstått som slavdrivare. Den amerikanska bokkedjan Borders är ett sådant exempel. Även om de kanske har bytt attityd sedan 1999 så sitter ryktet kvar. På samma sätt som jag under arton år vägrade äta på kinakrogen Tung Fat vid Ulvsundarondellen efter att de blivit prickade av hälsovårdsmyndigheterna. Det råkar vara en av stans bästa kinakrogar rent matmässigt men bilden av otjänlig föda satte sig i mitt medvetande.

Nu verkar Zara ha bytt ut både högsta ledningen och butiksledningen, men bilden av ett företag som ser sina anställda som slit-och-släng (kanske är det detsamma med kläderna?) sitter där den sitter.

Källa: http://orebro.expressen.se/nyheter/1.1054071/de-log-for-lite-pa-jobbet-fick-sparken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0