sextandad barkborre

image175

I våras upptäckte vi att en av de gamla granarna på Torpet var död i toppen. Vi funderade om det kunde vara vätskebrist, men slog bort detta då vår tomt är en av de blötare i trakten. Så kom senaste numret av den eminenta tidskriften SkogsEko (utgiven av Skogsstyrelsen) nerdimpande i våra brevlådor. Den sänds till skogsägare, vilket vi är den mindre systern och jag. Inbladat i tidningen fanns en liten info från Skogsstyrelsen i Värmland. Den sextandade barkborren härjar i träden söder om Molkom. Resultatet blir att topparna dör.

Det var så jag upptäckte ännu en fördel med internet och våra statliga verk och myndigheter. Ett mejl till författaren av artikeln gav svaret att med bara ett drabbat träd kunde vi avvakta och se om det skulle återhämta sig. Skööönt.

På bilden syns den åttatandade barkborren som lär vara ännu elakare än sin sextandade kusin.

Det är mycket man får lära sig som Torpägare.

budgivning och existens

Idag börjar budgivningen på huset vi funderar på att köpa... Utgångspriset framstår som väldigt billigt med tanke på vad vi gett för vår lägenhet i Bromma. Men det skall ju sättas i relation till priserna på orten i fråga, och hur dessa förväntas utvecklas i framtiden.

Huset känns dock helt rätt för oss. Ingen källare där det småländska regnet kan leta sig in. En vind som går att inreda till ateljé eller gästrum.  Kanske kan jag få mitt mörkrum!

Enda molnet på himlen (förutom det förväntade vädret över Torpet i morgon) är Skatteverket, dess krångliga regler och dess luddiga handläggare. Gårdagen ägnades åt att försöka få dem att tala om vad som gäller kring dubbel boende, hemresor och arbetsresor. Suck. Och är jag och maken att betraktas som en familj? Kristdemokraterna skulle väl förmodligen säga nej, då vi inte kan få barn.

Gudrun, däremot. Hon är helt rätt ute. (Som vanligt.) Det är kärleken som är kärnan, inte kärnfamiljen. Svenska Dagbladets läsare som kommenterar artikeln dock, dom är som vanligt osedvanligt hatiska och önskar döden på sina meningsmotståndare. "Nietsche (sic!) är död men gud lever" skriver en person som kallar sig Magdalena medan en annan säger att patriarkala maktmönster bara finns i huvudet på paranoida personer. Jag undrar vad det är som finns och vad som inte finns i detta sammanhang. Vad vi alla kan vara överens om är att Gudrun finns i allafall. Det är bra. Finns figurerna som kommenterar på tidningarnas websajter? Tveksamt.

Syndafloden

Igår och idag har maken och jag varit på bostadsjakt på småländska höglandet. En bra tidpunkt att undersöka om risk finns att huset hamnar under vatten vid dåligt väder. Så var inte fallet med det hus vi idag tittat på. Däremot fick vi på vägen därifrån se vad vädrets krafter kan åstadkomma. Mitt i bibelbältet befann vi oss plötsligt i Aneby. Eftersom vägen mot Tranås var avstängd. 

En damm hade sprungit läck och vatten fullkomligt vrålade ut och höll som bäst på att vattenfylla åkrar nedanför. Räddningstjänsten var på plats, liksom reportrar med kameror. Vi ångrar att vi inte stannade och fotade. Otroligt. 

Och på nätet ser man bilder där vägarna ser ut som om de vore av marsipan... 

image174

dansar soldansen

image173  image173  image173

Nu drar vi ut till Torpet för midsommarfirande med svägerskor, systerdöttrar och gamla och unga farbröder.

TREVLIG MIDSOMMAR!

Fotnot: Bilden föreställer jordgubbar i Furulund, Skåne, midsommaren 2005.

Han brukade låsa in henne i garderoben

Han brukade låsa in henne i garderoben när han gick ut. Där inne kunde hon inte träffa andra män. Inte för att hon någonsin träffade, eller ens vågade lyfta blicken mot en annan man. Utan för att hon i hans fantasier var ständigt otrogen.


"Rätt vad det var fick han sina utbrott utan minsta anledning, för otrogen har jag aldrig varit, när i så fall jag som aldrig fick gå ut ensam." 

Jag tänker på henne där jag sitter på ett fik och betraktar kvinnan framför  mig. En parant kvinna med len hud och mycket bling-bling. Hatt och stora solglasögon. Hon dricker snabbt tre glas vitt vin. Det tar ett tag innan jag upptäcker att hela hennes ansikte är blått. Handleden också, som om någon gripit runt den. Ett hårt tumavtryck. Hon pratar i mobiltelefon, på ett språk som jag inte förstår. Kanske är hon lika ensam som hon.  


Det började redan när de flyttade in tillsammans, långt från hennes föräldrahem. De hade träffats på bygdetinget i Siggebohyttan. Han var 31, hon var en glad och öppen 18-åring som svarat på en annons och fått plats hos ett äldre syskonpar på landet; sökt sig bort från familjetorpet där fadern blivit otillräknelig efter att ha överlevt Spanskan. Där, i den nya bostaden blommade den ut, svartsjukan. Svart som tjära, seg. Hon fick inte lämna hemmet annat än i hans sällskap. Gjorde hon det fick hon stryk. När hon var i fjärde månaden tvingade han henne att cykla de tio milen hem till föräldratorpet och tog sedan med henne på en kall campingtur.


"En gång skrev jag hem att jag tänkte ta livet av mig, dumt nog berättade jag för mamma hur jag hade det, hon hade nog med bekymmer själv."

Pratar kvinnan framför mig med sin mamma? Var finns hennes vänner, här eller i hemlandet? 


Ingen såg eller hörde vad som hände i den trånga lägenheten, bara ett rum egentligen, trots att väggarna var tunna. Kvällen innan förlossningen misshandlade han henne svårt. Barnet var dödfött.

 

Hon fick inte arbeta, inte gå själv till affären. På dagarna kom han hem från arbetet för att kontrollera att hon var ensam. Så fick han jobb i en större stad, och hon kom allt längre bort från sin familj. Hon började arbeta på syfabrik, tjänade 20 kronor i veckan men drabbades av allergi, fick utslag på händer, armar och ansikte och hamnade på lasarettet i två veckor.


Strax efter krigsutbrottet föddes enda dottern, första barnet som fick leva. De levde omodernt utan rinnande vatten eller avlopp och med dass på gården. När äldste sonen föddes drabbades han av astma och hälsovårdsnämnden såg till att de fick flytta till ett något bättre hem. Folkhemmet var under uppbyggnad och så småningom blev dom första hyresgästerna på två rum och kök i ett idag q-märkt hus. En arkitektonisk fullträff, men om andra vuxna såg vad som dolde sig innanför dess väggar, varför fick det fortsätta? 

"Jag var inte mycket värd. Grannarna märkte ju hur det var och lovade mig hjälp om det behövdes. Till och med läkarna på sjukhuset frågade vad för en karl han var och pratade med honom en gång."

Borde jag göra något, prata med henne? Hur närmar man sig någon man tror är utsatt för våld? Kanske har hon bara sprungit in i en dörr där hemma? 


Mot dottern var han alltid snäll, även om han pikade modern för att han inte kunde vara säker på att något av barnen var hans. Hon dolde allt väl för barnen och skrev av sig först på ålderns höst. Så fick dottern veta allt om missfallen, slagen och sparkarna; om hur läkarna till sist sa att nu fick det vara nog, och gav modern en abort. Hon hade ju själv sett hur fadern behandlat hennes yngre bröder. Skilsmässan. Plötsligt föll alla bitar på plats.


"Efter alla tråkigheter började nerverna krångla, hittills hade jag ändå klarat mig bra psykiskt. Jag hade ju full sysselsättning här hemma så jag hade aldrig tid att sitta och tänka, fast nog önskar jag att allt varit annorlunda när barnen var små. Jag orkade inte allt som jag velat. Jag kände mig alltid nedtryckt och kuvad och vågade ingenting."

Värdighet. Hon signalerar sammanbiten värdighet. De dyra kläderna, ringarna, den omsorgsfulla sminkningen, som bara nödtorftigt döljer blåmärkena i ansiktet. Trots att vinglasen snabbt töms, så är det värdighet hon signalerar. Och utsatthet.  


Varje gång hon gick bort till affären tvingades hon passera huset där han bodde. Han vars namn dom aldrig yttrade, han som i alla år omnämndes som "gubben". När hon väl slitit sig loss ur äktenskapets bojor började hennes helvete om på nytt. Dels spred han lögner om henne till grannar och släktingar, dels hade yngste sonen, den klene med luftrörsproblemen, lärts upp till pappas suparkompis; nu tog han all hennes energi. Han träffade fadern för att supa, åkte ut och in på vårdhem, kom hem till modern och ställde till bråk. Det var alltid hon som fick städa upp efter honom, som fick ringa fältjouren, som fick se till att han kom in på behandlingshem.


"Idag fick han komma till Runnagården, ett behandlingshem. Om han klarar fem veckor där så får han fortsätta på Dagöholm. Hoppas det går bra. Han har sagt upp lägenheten. Jag har skött om flyttning, städning och magasinering av möblerna. Nu är jag dödstrött."

Plötsligt dyker en yngre man upp. Han ser sammanbiten ut, arg. De talar till varandra på samma språk. Han ser mer sliten ut än hon. Är det hennes son?  


Sonen var sällan våldsam, tvärtom, men krävde ett barns omvårdnad ända fram till den där dagen, då han fyrtiofem år gammal dog hemma i badrummet. Akut alkoholförgiftning sa läkarna. Alldeles för ung men ändå en gammal man. Då hade hans mor fallit så djupt ner i glömska att hon inte visste vems begravning hon bevistade.

 

Hon cyklade alltid. När barnen var små fick dom åka på pakethållaren upp till byn i Bergslagen. Även när demensen slog till fortsatte hon cykla. En natt körde polisen hem henne till vårdhemmet, då hon var på väg på cykeln till mamma på torpet, modern och torpet borta sedan länge.


"Det värsta med mig är att jag har så svårt att glömma alla oförrätter."


Kvinnan som så många gånger "gått in i dörrar" somnade in en novemberdag, 79 år gammal, efter att ha fallit omkull på rummet på hemmet, slagit i huvudet. Som ett slags ödets ironi framlevde de båda sina sista dagar på samma vårdhem, strax bakom lägenheten dom delat i så många år. En gång i tiden en glad och solig flicka från Bergslagsskogarna, på slutet en ganska bitter människa med en torr, svart humor. Innan demensen bäddade in henne i ömsint glömska.

Bitter. Hon låter bitter på rösten, även om jag inte förstår vad hon säger. Uppgiven. I samma ögonblick kommer min man in genom dörren till caféet. Timmarna har gått, vi har båda suttit där hela eftermiddagen, hon och jag. Det är dags för mig att gå hem, hem till mitt trygga, kärleksfulla hem. Jag tänker på henne och önskar att någon vågade se.

(Publicerad i Victor nr 11, sommaren 2007)


I Sverige har vi ingen korruption

Korruption: Fördärv, bestickning, mutsystem, mottaglighet för mutor (SAOL, upplaga 11, fjärde tryckningen)

 

I klartext: Om jag kliar din rygg så kliar du min. Så länge jag betalar, på ett eller annat sätt, så får jag det jag vill ha. Och så länge du ger mig det jag vill ha så kommer jag att belöna dig. Det kan handla om högre lön, det kan handla om att man köper det man annars skulle fått kämpa för, det kan handla om att man hjälper varandra inom ramen för sitt personliga nätverk (eller parti). Det kan handla om att en minister sitter i en styrelsen för, och äger andelar i, ett bolag där han sedan själv är med och fixar lukrativa affärsavtal mellan staten han representerar och nämnda företag (vars ekonomiska intressen han alltså också representerar).

 

Och det kan handla om en arbetsmarkandsminister, medlem i herrklubben Sällskapet där kvinnor inte är välkomna, som har köpt sig en MBA-examen vid en ökänd utbildningsanstalt med säte på Caymanöarna. Denna examen har ministern sedan lagt in i sitt CV som ligger på regeringens officiella hemsida. Han var därmed en av två regeringsledamöter med mastersexamen. (Migrationsministern är den andre, dock vid det inte helt lika okända/ökända Cambridge University i Storbritannien. EU-minister Cecilia Malmström har en doktorsexamen i statsvetenskap.)  http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15856045.asp Att Littorin inte skulle fattat att det inte var ett riktigt universitet är uteslutet. Ett sådant hade nämligen krävt att han klarat av sin grundexamen i Lund, vilket han tydligen inte gjort. Kanske kan detta ha bidragit till att universitet förlorade sin ackreditering?.


Det verkar ju dock ha gått bra för arbetsmarkandsministern ändå.
 

Men det är ju inte bara inom Alliansens partier som detta köpande av titlar förekommer. Vår förre statsminister t ex, han köpte sig en doktorshatt. (Och över allt detta vilar Refaat El Sayeds skugga.) Detta skedde vid Örebro universitet. Där har Göran Persson studerat en gång i tiden, på 1970-talet då universitetet fortfarande var en filial till det i Göteborg. Persson läste sociologi och skulle skriva en C-uppsats. Men det gjorde han aldrig. Hans poäng vid universitetsfilialen i Örebro bör därmed ligga kring 80-90 poäng. Persson själv säger att hans C-uppsats ligger i hans dator. Man kan undra om han fått någon sekreterare att skriva in den där, för datorn hade han knappast på 70-talet.


Men nu är ju inte akademiska poäng något krav för att bli hedersdoktor. Det är däremot kontakter, verkar det som. Persson är, oss veterligen, inte medlem i ovan nämnda Sällskapet. Däremot är han medlem i Socialdemokraterna. Det är även rektorn vid Örebro universitet. Denne man och hans fru kom flyttande till Örebro från Umeå där blivande rektorn varit professor i statsvetenskap och kommunpolitiker för (s) och blivande rektorskan docent i statsvetenskap. (Strax efter att maken tog över rektorsstolen blev hans fru utnämnd till professor, vilket avsevärt ökade makarnas inkomster.)

 

I slutet av 1990-talet ansökte Karlstads, Växjös och Örebros högskolor om att få bli universitet. Enligt Högskoleverket uppfyllde endast Karlstad och Växjö dessa krav. Regeringen (s) med den f d Örebro-studenten Persson i spetsen ansåg dock att även Örebro skulle få bli universitet.


Ett par år senare var det dags för socialdemokratiske rektorn att återgälda denna tjänst. Persson skulle utses till hedersdoktor. Han kunde inte själv föreslå Persson varför någon annan skulle behöva göra det. Tyvärr var det ingen som var intresserad av att föreslå den sittande (!) statsministern inom just sitt ämne. Påtryckningar lär ha utövats vid universitetet men professorerna inom ett antal discipliner stod på sig. Slutligen fick rektorn dock till det, inte inom retorik eller något annat Persson närliggande ämne, utan inom medicin. Ett ämne som Persson väl bara kommit i kontakt med i rollen som höftledspatient. 
 

Så kom det sig alltså att statsminister Göran Persson fick sitt hedersdoktorat i medicin vid Örebro universitet. En av alla frågor man kan ställa sig i sammanhanget är varför inget annat universitet kommit på tanken att hederspromovera Persson. Och varför just detta gjorde det.

 

Och så tror folk att Sverige är fritt från korruption. Tack för kaffet.


Vem var han som sköt henne?

Har under senast veckan knappt kunnat släppa ifrån mig Elizabeth Georges senaste bok What Came Before He Shot Her. (Hodder, 2007) Boken är en uppföljare av förra romanen om Inspector Thomas Lynley och hans sköna sidekick Barbara Havers, With No One as Witness (samma förlag).
 

I förra romanen gjorde George något jag tror hon velat göra länge: tog livet av Lynleys gravida våp till fru. Helen Lynley, en vänlig men ytlig kvinna som ägnade sig åt shopping, heminredning, tedrickande och småpratande med sina väninnor. Som författaren lät fundera över vad deras kommande barn skulle ha för dopklädsel medan maken löste kedjemord på svarta pojkar i Londons mer utsatta områden. Det verkar som om George är mer förtjust i Lynleys ex, tillika bäste vännens fru, Deborah St James.


Den som läser senaste romanen för att få veta hur Lynley har det som nybliven änkling kommer bli besviken. Eller, inte blev jag besviken! Sällan har jag blivit så glad över att en bok inte varit det jag förväntat mig.

George har helt bytt fokus och visar sig vara en excellent socialrealist med otrolig känsla för vad som rör sig inom människor som befinner sig i utkanten av samhället. Det har skymtat fram i hennes tidigare böcker, mest i beskrivningen av Barbara Havers liv, men här får George spela ut hela registret och står inte Minette Walters långt efter. Så vackert, så sorgligt, så äkta.

 

Om tolvårige Joels kamp för att skydda sin familj, lillebror Toby, storasyster Ness och moster Kendra, mot grymma gäng i North Kensington. Om hur poeten Joel, trots de vuxnas försök att hjälpa, till slut inte ser någon annan utväg än att välja den brottsliga banan. George skildrar detta lysande från de vuxnas perspektiv och från Joels och hans syskons. Och man förstår Joels val så väl, även om det gör ont i en och man inser att de kommer leda honom rakt mot undergången.

 

En bok om familjeband, om kärlek till sina syskon, om viljan att vara till lags, om kravet på sig själv att fixa allt. Om att inte räcka till. Om att inte lita på rättssystemet. Om hur rättssystemet sviker. En svart bok, men ändå inte.

 

Har ännu inte läst Stieg Larssons tredje bok, men den kommer knappast att röra mig på samma sätt som Elizabeth George gjort med berättelsen om Joel. 

"She's brilliant"
skrev the Guardian. Man kan bara hålla med.


examen på postorder

Idag får vi veta http://www.expressen.se/nyheter/1.726846 att arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin tagit examen vid ett amerikanskt universitet men varken vet var det ligger eller vem som var hans handledare. Ministern vet bara att universitetet ligger i USA. Eller tror, snarare, eftersom han bara haft kontakt med dem per mejl. Låter ju seriöst.

Själv tog jag min mastersexamen vid universitetet i Edinburgh. Det ligger i Edinburgh i Storbritannien. Och jag kommer ihåg vad min handledare hette och alla våra långa diskussioner kring min uppsats. Tror nog att de flesta kommer igår sådant. Allt annat verkar lite skumt.

Och man kan ju undra om det är OK att skriva en uppsats på distans och på så sätt tillägna sig en mastersexamen. Borde det inte ingå undervisning också? Delkurser? När jag tänker på vad som krävdes av oss i Edinburgh för att vi skulle få vår hett eftertraktade MSc in European and International Politics så verkar det avsevärt mer krävande än vad som krävts av Sven-Otto Littorin. Han har alltså bara skrivit en uppsats, mejlat över den till ett universitet som han inte vet var det ligger eller vad handledare heter. Och fått MBA-examen på posten?

Och inte verkar karln ha plockat ut sin examen i Lund heller. Det brukar annars vara kravet för att man skall bli inskriven på utländska universitet. Hur skall han annars kunna bevis att han är behörig?

Över huvud taget är det snålt tilltaget med de akademiska poängen för vår regering. Priset tar förmodligen Beatrice Ask, justitieminister. Hon har inte ett enda poäng i juridik. Hennes akademiska meriter står att finna i "ett års studier" vid internationella ekonomilinjen på 1970-talet vid Uppsala universitet. Poäng? Ja, vi vet inte om det blev några. (Enligt regeringens hemsida.)

Finansminister Anders Borg då, han måste väl ändå ha en examen av något slag i ekonomi? Nej, han har bedrivit "studier" i Uppsala under tre år i slutet av 1980-talet. Där har han studerat statsvetenskap, filosofi och ekonomisk historia. Ingen examen, antal poäng okända.

Jan Björklund, skolminister, har han någon utbildning som relaterar till uppdraget? Ja, det beror ju på hur man ser det. Den enda högre utbildning han har är en officersutbildning. Och det kan väl komma väl till pass om man kräver disciplin i skolan, eller?

Självklart kan man vara minister utan att ha en enda poäng, se bara på Maud Olofsson. Men man kan ju känna en viss oro över att ministrarna inte har någon som helst akademisk bildning inom sina egna ansvarsområden, som högsta hönsen över alla sakkunniga på departementen. Hur var det egentligen med studiedisciplinen för Björklund och gänget?

Veckans citat

inkom redan på måndagen.

"Nu tänker jag ta semester. Efter hårt arbete har jag nämligen lyckats erövra den eftertraktansvärda titeln "samhällsförstörande bitterfitta" (Elise Claeson, SvD 11 juni) och det är jag så nöjd med att jag tänker unna mig att vara ledig i flera veckor i rad!"

/ Gudrun Schyman i sitt Feministibrev nr 35

låt oss förstöra samhället!

image172  image171  image170 


I Svenska Dagbladet igår skrev rikshemmafrun Elise Claeson på ledarplats om bittra samhällsförstörare och avsåg därmed Gudrun Schyman och, förmodar vi, oss andra i Feministiskt initiativ.  Claeson tar oftast i så att till och med denna ledarsida måste gardera sig med att presentera henne som "fri skribent".

Men självklart är vi samhällsförstörare. Om det samhälle Elise Claeson omhuldar är det nu rådande. För samtidigt drar jag mig till minnes ord från en upprörd och ledsen kvinna, nära den 19-åring som våldtogs av de s k "Stureplansprofilerna". Kvinnan i fråga beskriver sin frustration över att männen har tolkningsföreträde. Där domstolarna tillåts att bete sig som om dom alla vore pralinmän. Jag har tidigare skrivit flera gånger här om pralinmannen som tillskrev journalisten Inga-Lisa Sangregorio på 1970-talet och berättade att kvinnors lössläppta beteende givetvis får män att tro att dom kan ta för sig. Enligt denne domare, för det var han, så var det som att bjuda på praliner. Om jag öppnar en ask med Leonidas praliner, inköpt på nån resa till Bryssel, och bjuder Jonas och Jesper på jobbet på varsin pralin så är det väl inte så konstigt, ej heller fel, att även Mattias och Bosse tar sig en pralin ur min pralinask. Så såg denne domare på kvinnors kön. Att om jag låter vem som helst tränga in sin kuk där, inte sparar mig åt den äkta mannen, så signalerar jag samtidigt till alla män att de är välkomna in, de också.

Och det är precis så, 30 år senare, som Stockholms Tingsrätt resonerar. Att kvinnan skriker har männen rätt att omtolka som att hon njuter, att kvinnan gråter har de rätt att omtolka som att hon är kåt. Och ingen ifrågasätter detta. Inte åklagaren, inte målsägarbiträdet, inte domaren. För i Tingsrätten är alla pralinmän- och kvinnor.

Ett sådant samhälle är jag gärna med och förstör. Bl a genom att delta i manifestationer som den ovan. Där vi på nationaldagen protesterade mot att kvinnor skall behöva ändra på sig, att män ses som potentiella våldtäktsmän. Mot ett samhälle som präglas av biologism och pralinism, för ett samhället som ger alla frihet och lika rättigheter. Låt oss lägga oss nakna på Stureplan och vila ut, som Gudrun Schyman sa.

På något sätt känns det som om Gudrun befinner sig närmare det goda samhället än Elise.


word!

Kloka moderater på DN Debatt idag. Kanske inte alltid en contradiction in terms...

plötsligt oväder

Igår när vi satt och tittade på den nya finlandssvenska dramaserien i SVT mörknade det plötsligt utanför fönstret. Från strålande sol och torrt och fint väder började det blåsa kraftigt och regna. Bara att stänga balkongdörren. Skönt för blommorna där ute också som försmäktar i värmen.

Men lika skönt var det inte för de personer som fick landa med luftballong på Kärrtorps IP eller i  vattnet i Drevviken.
 http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15756221.asp Har alltid tyckt att det varit så coolt med ballongerna som passerar ovanför hustaket här i Bromma. Med sina "wooooshhh"-ljud. Fridfullt. Så snabbt kan saker och ting förändras.

Men den nya TV-serien verkade ju rätt OK. Hyfsat bra skådisar men lite pinsamt att man får slå på texten... Jag menar, jag är ju inte helt ovan vid finlandssvenska, även om det var ett tag sen. Någon som vet var serien är inspelad?

veckans hjältinna

Heter Sara Rosberg och har idag plockat fram våra försvunna filer ur vår hårddisk. Jag och maken vet inte till oss av lycka. Hedersomnämnande till Stina Sundberg som utan stress dröjde sig kvar för att vi skulle hinna flytta filerna. Väl värd sin champagne ikväll. :)

Annars så har jag ägnat större delen av helgen med att vara bakis. Sådant som man inte varit på evigheter. Kommer inte ihåg när det hände sist. Och det är bara att konstatera att det är fan inte värt det! Blääääää! Fast drinkarna var goda. Och grillmaten.

friends in high places

Heter en av Donna Leons titlar om kommisarie Brunetti i Venedig. Så skulle även Carl Bildts blogg kunna heta. Nu senast är det i KU Bildts vänner har visat sig finnas. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15715069.asp

Inte helt oväntat. KU är ju sammansatt på samma sätt som riksdagen. Med tanke på hur moderate KU-ledamoten Per Bill (ni vet han som kom springande med sin barnvagn med ett barn och fem halvdruckna flaskor vin i en eftermiddag utanför Patricia och skrek att han var Anders Björck) rakt upp och ned bad utrikesministern om ursäkt för att han råkat släpas till KU, och för det obehag detta kan ha vållat honom, så verkar KU snarare vara en klubb för inbördes beundran än ett granskande riksdagsutskott.

Och självklart passade allianspartierna på att kritisera Laila Freivalds i stället.

"Berikande för det politiska arbetet" tycker alliansledamöterna i KU att det är att Sveriges utrikesminister äger aktier i ett stort utländskt företag som han själv är med om att fatta beslut huruvida dessa skall få gräva kablar under Östersjön. Och att han äger aktier i Lundin Oil, som underlättar folkmordet i Sudan, det sätts väl också upp på kontot för "berikande insatser".

Nej, män som Bill och Bull... förlåt... Bill och Bildt verkar klara sig bra tack vare sina högt uppsatta vänner.

Politikervansinne i Ulvsunda

image168

Ja, alla partier utom Miljöpartiet verkar ha fått fullständigt nippran. Och jag håller på att få en smärre hjärnblödning.

Nu har våra kära kommunpolitiker kommit på att Ulvsunda slottspark skall bebyggas med bostäder. Den gamla äppelträdgården och öppna parken skall jämnas med marken och villor och radhus skall byggas. Lindallén kommer trängas in mellan radhus och villor. En stor mur skall byggas mot Ulvsundavägen.


 Som jag älskat denna park under mina nitton år i Bromma.

JAG BLIR GALEN! Är det för sent med namninsmling och demonstration?

image169

Pedofili - om tanke och handling och gråzonen däremellan

Debatten går just nu hög kring en ny websajt (www.pedofili.se) som är ett forum där pedofiler kan dela med sig av sina tankar kring sin dragning till barn, och där skaparna av sidan vill reda ut begreppen samt lobba för sin egen position. 
 

Debatten urartar ofta från båda håll. Pedofiler hävdar sin rätt till sin läggning precis som homo- och bisexuella och deras motståndare hävdar att läggningen i själva verket är en perversion och vägrar skilja mellan tanke och handling. 


Jag har länge slagits av att det är så svårt att debattera detta ämne på ett vettigt sätt. Och hur svårt det måste vara för de pedofiler som anser att det är fel att ha sex med barn, och har svårt att bemästra sin dragning till just barn. Vem skall de vända sig till? Vem går in på sin läkarstation och säger att "hjälp mig, jag tror att jag är pedofil"?


För en pedofil är väl automatiskt en person som begår sexuella övergrepp mot barn? Eller? Låt oss reda ut begreppen.


Pedofili - från grekiskans "barn" och "kärlek". En beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till barn. Gränsen dras vid könsmogenhet, med 13-årsåldern som en riktlinje. Dragningen måste vara starkare mot barn än mot vuxna*. Den psykiatriska definitionen av pedofili kräver inte att personen som får diagnosen har agerat efter sin böjelse. Det räcker med att de sexuella impulserna eller fantasierna leder till påtagligt lidande eller mellanmänskliga svårigheter. Handlingar förknippade med pedofili, såsom sexuellt umgänge med barn, samt spridande och innehav av barnpornografi, är förbjudet i de flesta rättssystem. (Saxat från svenska Wikipedia, mina kursiveringar)


Så länge man på en webbsajt bara diskuterar sin dragning till barn, kan jag inte se att det går att hindra detta. Var och en måste få vara fri att tänka, känna och säga vad han vill. Däremot blir det problematiskt om detta delande av erfarenheter leder till att man börjar utöva dessa känslor tillsammans med barn. Alla sorter av avbildningar, fotograferade eller filmade, innebär ju de facto att man måste utnyttja ett barn för detta ändamål. Därmed inskränks pedofilens lagliga handlingsområde till att prata med andra pedofiler, men inte att dela med sig av annat än sina tankar och känslor.


Så långt borde det vara enkelt att debattera frågan. Men det är det inte. Eftersom många även vill gå så långt som till att inskränka rätten att tänka "perversa" tankar eller ha "förbjudna" känslor. Det är där liknelsen med homo- och bisexualitet brukar komma in. Dessa läggningar har ju också, och gör fortfarande bland vissa inskränkta människor, setts som något ytterst perverst, något onormalt. Det fanns tider då homosexuella handlingar var belagda med dödsstraff och så sent som på 1970-talet sågs det som en sjukdom. Där upphör emellertid likheterna mellan pedofili och homosexualitet (eller heterosexualitet för den delen), de upphör i objektet för ens kärlek och dess förmåga till samtycke. Homo- och heterosexuella har sex med samtyckande vuxna, pedofilen kan aldrig utöva sin läggning utan att samtidigt bryta mot lagen. Ett barn kan nämligen aldrig samtycka till sex. Brist på samtycke är inte våldtäkt, ännu, när det gäller vuxna. Men det är det när det gäller barn.


Punkt. Skulle jag kunna sätta där. Men övergreppen mot barn kommer inte att ta slut för att vi slår fast skillnaden mellan tanke och handling. I stället borde vi rikta in diskussionen på prevention. Hur förebygger man att pedofiler går från tanke till handling? Genom bannlysning eller genom att lära oss skilja på begreppen?


* Att pedofilens dragning till barn måste vara starkare än mot vuxna skulle också kunna ställa frågor kring alla dessa fäder som ägnar sig åt incest med sina barn. Är dom pedofiler, eller är dom helt enkelt heterosexuella män som själva utsatts för heterosexuella män som utsatts för heterosexuella män? Tål att tänkas över.


sju söta "ankungar"

Snart är det slut med vattengympan för den här terminen. Då kommer gångmarscherna runt sjön bli dagliga. Har under våren alternerat mellan tre-fyra varv runt sjön och ett tufft vattengympa-pass fyra-fem dagar i veckan. Idag var det slående hur varierat klimat vi har här uppe i norr. För inte så länge sedan gick vi med stora parkas, lovikkavantar och mössa medan det rykte ur munnen för varje andetag. Idag var det för varmt med långa byxor och linne.

Naturen har fullkomligt exploderat här utanför. Ingen har brytt sig om att klippa buskar och träd så ibland får man ducka under rosenbuskarna för att ta sig fram. Dofterna är bedövande.

Och på sjön har svanarna fått ungar. Sju stycken! En liten spjuver var kaxigare än de andra och drog iväg före alla andra, på sin upptäcksfärd i livet. Dessvärre är det väl dessa nyfikna som stryker med först. Sa örebroarn i mitt sällskap. Men otroligt söta var dom i allafall. Små, grå och duniga. Inte alls fula.

Söker på "den fula ankungen" på Google och hittar en reklamfilm för Dove. http://www.youtube.com/watch?v=s2gD80jv5ZQ Talande.

Ikväll ser vi Hedda Gabler på Stadsteatern. På fredag blir det öl med tjejerna för första gången på mycket, mycket länge och på lördag är vi bjudna till mästerkocken Linda och hennes fästmö i deras inte längre så nya bostad. Men vi har i allafall lyckats låta bli att dricka upp inflyttningspresenten som vi köpte för ganska länge sedan. Duktigt!

polska homofoba sexister till storms mot teletubbie

image167

I början av 2000-talet avskaffades till sist den s k "Section 28" i Storbritannien. Detta var en lagparagraf som slog fast att en lärare som promotade homosexualitet kunde sparkas från sin tjänst. Promota betydde i praktiken att en lärare som t ex sa till en elev som trodde sig vara homosexuell, att det var lugnt, att det inte är något fult eller fel, kunde bli av med jobbet. Det var sålunda inte helt lätt att stävja mobbning av homosexuella genom att hävda att det var deras mänskliga rättighet att själv välja vem de ville leva med. Lagen fick såklart till följda att inga lärare vågade tala om ämnet och att många unga homosexuella tog livet av sig i ren desperation.

Trots starkt motstånd från katolska kyrkan och Stagecoach-mogulen Brian Souter så lyckades Labour till sist avskaffa denna inhumana lagstiftning.

Nu vill Polens stockkonservativa politiker införa en liknande lag i Polen. Trots sitt EU-medlemskap verkar man göra allt för att inte leva upp till vare sig Europakonventionen för mänskliga rättigheter (som stadgar om både kvinnors och homosexuellas fri- och rättigheter) och EU-stadgan som också slår fast dessa personers rätt att leva egna liv utan abortförbud och homofoba lagar.

Till sin hjälp har dom Polens barnombudsman Ewa Sowinska som upprörts http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=655904) över att Teletubbien Tinky Winky har en röd handväska trots att TW är ganska lång och förmodligen därför en man. För de homofoba sexisterna har ju ett våldsamt behov av att inte bara avgöra dockans sexuella läggning utan också dess kön.

EU har enligt DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=655572 ryckt ut till Tinky Winkys försvar, och dockans rätt att bära handväska.

Känns tryggt. Klart grabben ska ha en handväska!

arg

På Jinges blogg (jinge.se) hittar jag idag detta filmklipp:

http://www.youtube.com/watch?v=X0T3jMRNwV8

Oavsett vad man tycker i frågan, så grips man av den lilla tjejens ilska och frustration. Barn skall inte behöva känna så.

Den 7 juni  kl 17.00 är det manifestation på Sergels Torg mot 40 år av ockupation av Palestina.

Tal av bland annat: Per Gahrton ordf PGS, Carin Jämtin Socialdemokraterna, Lars Ohly vänsterpartiet, Anita Brodén folkpartiet, Mattias Gardell, religionshistoriker.

Via länk från Västbanken - Mustafa Barghouthi, informationsminister

Musik och kulturinslag


fotbollens feta fyllon och deras belackare

"Ett överviktigt, efterblivet drägg." Min första tanke när jag såg bilderna på den åskådare som igår sprang ut på planen på Parken i Köpenhamn och klippte till domaren i matchen mellan Danmark och Sverige. Sen besinnade jag mig lite och kom fram till att hans vikt förmodligen inte hade något med hans agerande att göra. Att detta snarare påverkades av alkohol. (Som förvisso kan påverka vikten.)

Men svenska fotbollskrönikörer är inte betalda för att besinna sig. Svenska Dagbladet räknar idag upp Mats Olssons, Simon Banks m fl omnämnande av ovanstående huligan. (http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_15653220.) *** Min laptop klarar inte att göra länkar så jag får helt enkelt klippa in dem tills vi fixat hårddisken på huvuddatorn här hemma ***

Danska Extra-Bladet och svenska Jennifer Wegerup väljer i stället att rikta in sig på beteendet, både hos Poulsen som orsakade allt med sin raka höger i magen på Rosenberg, och hos mannen på läktaren. De använder epitetet "idiot". Och det kan man väl ändå hålla med om. Om man med idiot menar en person som gör idiotiska saker.

Jag håller just nu på att läsa boken Fettpaniken om hur BMI tillåts styra uppfattningen om och behandlingen av människor i vårt samhälle. Hur ingen hänsyn tas till hälsotillstånd utan bara till var nålen hamnar på vågen. Författaren Marie Carlsson menar att detta i grunden beror på att det är fult att vara fet. Och så länge det är fult kan det aldrig någonsin vara förenat med god hälsa. Därmed kan läkarvetenskapen fortsätta att diskriminera d v s särbehandla personer med för högt BMI under förevändningen att dom gör det för vår hälsas skull. 

När min far strålades för sin cancer irriterade han sig över att patienter som var inne och strålades för lungcancer samtidigt som han, senare stod utanför sjukhusets entré och rökte. Dom skulle inte ha någon behandling, tyckte min ibland kategoriske far. Men det får dom. Rökning är väl ännu inte lika fult som att vara överviktig. (Men jag vågar påstå att det är skillnad på att lägga bort ciggen och att lägga bort maten.)

Jag har en känsla av att fertilitetsvården t ex, inte kräver av sina patienter att dessa skall sluta röka för att få behandling, trots att rökningen väl är minst lika farlig för barnet som om modern är överviktig. Det går ju åtminstone inte att kontrollera genom några BMI-uträkningar.

Det fulaste som finns är att vara fet. Att inte kunna behärska sitt matintag. Då saknar man karaktär. Och är således fritt villebråd för fotbollsjournalister, läkare och andra i fettpaniksmobben. 

I belong in London!

image166

I just knew it! According to http://www.blogthings.com/whatcitydoyoubelonginquiz/

I belong in London!


A little old fashioned, and a little modern.
A little traditional, and a little bit punk rock.
A unique soul like you needs a city that offers everything.
No wonder you and London will get along so well.


What City Do You Belong In?


Demonstrera hela dan på republikens dag!

SVERIGE ÄR FANTASTISKT!

- här blev 4 206 kvinnor våldtagna 2006
- här blir kvinnor kränkta i domstolen
- här styrs domslut av mäns normer och värderingar
- här vågar inte kvinnor lita på rättsväsendet

Tillsammans, män och kvinnor, visar vi onsdag 6 juni att vi inte accepterar rättsväsendets diskriminering av kvinnor!

Samling Humlegården 11.00
Avmarsch mot Sergels torg 11.30
Tal vid Sergelstorg 12.00 med bla Maria Carlshamre (Fi)
Avslut 13.00

Ingen organisation eller politiskt parti står bakom manifestationen men Fi är inbjudna deltagare. Alla är välkomna att kalla ihop sina olika nätverk och kompisar för att delta, så sprid gärna vidare informationen!

FIRA 6 JUNI MED OSS!

Den 6 juni firar Republikanska Föreningen traditionsenligt Republikens dag. På programmet står bl.a. utdelning av utmärkelsen Årets republikan.


I år ses vi på Mynttorget i Gamla stan i Stockholm kl 12.30 till 14.30. Mer information kommer inom kort på http://www.repf.se/


Computer says noooo!

Idag har vi vaknat till en värld som är betydligt mörkare än den var igår. Trots värme och solsken. Vår huvuddator, den med hela släktforskningsarkivet, alla bröllopsbilderna från Düsseldorf, hela mitt F!-arkiv och alla mina artiklar och texter, har lagt av. Det enda som kommer upp på skärmen är en blå bild som säger att något skadats i Windows. Computer says noooo! http://www.youtube.com/watch?v=V_K2wVL1tlQ&mode=related&search=

Så nu gäller att hitta någon billig firma som kan rädda hårddisken. Tips mottages tacksamt! Det får gärna vara billigare än det är att köpa en ny dator...

Och ja, jag brukar köra backuper på datorn men nu har det inte skett på ett halvår eller så...

Så för att trösta oss åker vi till Måleributiken och köper nya tapeter och sen en sväng till IKEA...

RSS 2.0