tala svenska, din jävel!

Idag kl 11.30 skall Jan Björklund och Nyamko Sabuni presentera regeringens syn på rätten att läsa minoritetsspråk i svenska skolor. Skall vi gissa på en inskränkning av denna rättighet?

Jag kan för mitt liv inte förstå varför just svenskan, i en globaliserad värld som ju Folkpartiet och regeringen f ö omfamnar, skall skyddas till sista blodsdroppen. Det har t ex visat sig att barn som kommer till Sverige från andra länder inte bara får problem att lära sig svenska utan också att lära sig matte, eftersom denna undervisning sker på svenska. Att då ta ifrån dessa barn möjligheten att hänga med medan dom faktiskt lära sig även svenska, låter ju rubbat.

Men det är klart, har jag fel om regeringens politik i denna fråga får jag väl äta humle pie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0