justitemord i lockerbie-fallet?

När jag bodde i Skottland var jag medlem i the Photo Society på universitetet i Edinburgh. Vi arrangerade utflykter och gjorde studiebesök. Bl a till polishögkvarteret i Fettes. Jo, jag har varit där, där John Rebus högre chefer brukar hänga. ;) (Kan någon förresten förklara varför TV:s presentatör envisas med att kalla honom för 'ribass', när karln heter 'ribuss'?)

Vi fick iaf träffa polisens fotografer. De visade diabilder. Det tog månader innan jag lyckades få bort dessa bilder från näthinnan. Trodde att jag var ganska tuff men det var inga kul bilder. Bl a så visade man bilder från Lockerbie-katastrofen. Det var förmodligen deras största "fall" som forensic photographers. Men när dom kom till brottsplatsen upptäckte dom att deras utrustning brast på ett väsentligt område. De saknade nämligen rätt skor. I lasten på planet hade en stor sändning synålar befunnit sig och dessa låg över hela området och trängde genom räddningspersonalens och polisernas skor. Det var dock tydligt, av deras bilder att döma, vad som händer med människor som sitter i ett plan som sprängs högt uppe i luften. Och vad som händer med de människor som befinner sig på marken.

Vart vill jag komma med detta? Jo, att denna flygbombning, när planet damp ner i huvudet på inte ont anande skottar, kanske inte är vad man sagt att den är. Vi vet ju redan att bombningen var riktad mot USA, inte mot Storbritannen, men varför?

Den lille mannen har alltid hävdat att det är fråga om en direkt iransk hämndaktion för nerskjutningen av en iransk Boeing 747 över Persiska viken ca 6 månader före bombningen över Lockerbie. I denna nedsjkutning dog 290 personer varav 66 barn. Neskjutningen skedde med en kryssningsmissil från USS Vincennes. USA betalde ersättning men vägrade be om ursäkt. Bush d ä var då vicepresident och lär ha sagt:

"I will never apologize for the United States of America. I don't care what the facts are."

Sex månader senare dog 270 personer i Lockerbie.

Nu har ett av huvudvittnena i fallet ändrat sig och prövningstillstånd beviljats den libyer som dömts för bombdådet. Å andra sidan passar det väl utmärkt för USA, nu när huvudfienden är Iran.

Själv tänker jag gå till tandläkaren.

Källa:
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_16893987.asp
http://berndtbrikell.webblogg.se/1188301336_reflexion_ver_lockerb.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0