Ångermanland och Jämtland

övik

Igår fortsatte färden från Umeå till Örnsköldsvik till Östersund med matpaus i Sollefteå.

Dagen började med att jag och Görel skrämde slag på det påstådda odjuret i Tavelsjön genom vårt morgondopp där. Ikväll blir det kanske Storsjöodjuret som får påhälsning av de stygga feministerna. Och imorgon skall jag få se Kung Chulalongkorns paviljong!!! *hurra*

I Umeå hölls torgmöte på undanskymd plats då de s k etablerade partierna bokat upp alla bra platser. Umeå är också staden där S-ledningen vägrar debattera öppet med F!. Detta fick vi veta i ett mejl från dem som varken inleddes med någon hälsningsfras eller avskedsfras utan bara ett krasst konstaterande att er tänker vi inte diskutera med. Detta odemokratiska beteende sprider sig tydligen för i Söderhamn har vi mötts av beskedet att ingen av de andra partierna kan träffa oss i den redan planerade debatt vi skulle hålla där nästa vecka. Alla fick plötsligt förhinder på samma gång. Tydligen efter att ha fått en påringning från Socialdemokraternas representant. Sammanträffande? Fan trot. Bra för demokratin? Knappast. Är dom SÅ rädda för oss? Ja, det kanske dom bör vara.

Bridgeklubbens manlige representant på torget i Umeå upprördes över att undertecknad i talspråk använder ordet 'kvinner' inte 'kvinnor'. (Förmodligen önskar han att man säger 'mig' och 'dig' också, inte mej och dej.) Och intressant är det att det enda han fann intressant i vårt tal om kvinnors löner och delat ansvar för barnen var det lille e:et. Eller vad det säger att man tar sig tid att påpeka sådant för kvinnors som pratar på våra torg. Men jag tar mig nog rätten att själv välja hur jag vill tala, i synnerhet om jag talar om mitt eget kön. (Precis som jag medvetet väljer mitt språk i denna blogg.)

I Ö-vik stekte solen på torget, men där var nog dagens behållning Kristinas konstaterande att hon minsann också är poet, i samtal med just en poet som passerade torget. :)

Annars var dagens stora händelse när vi steg in på en restaurang i Sollefteå och visades ut på en otrolig bakgård. Medelhavskänslan var total i värmen. I Sollefteå. Maten var suverän och personalen grymt trevliga. Tack tjejer! Och inte ens de unga Solleftekillar som vi mötte på vägen ut som tyckte att F! bara var "bråk och djävelskap" kunde förmörka våra sinnen. För visst bråkar vi, och sossarna i Umeå och Söderhamn tycker nog att vi är väldigt djävliga. Eller Alliansen när vi idag påpekar att deras förslag om att se till kompetens vid utnämningar ändå riskerar att glömma kompetens hos andra än medelålders vita män. Men jag lovar att så mycket som vi får se och uppleva var det länge sedan de fick vara med om där de sitter på sina hotell inne i städerna och flyger fram och tillbaka. Det var nog länge sen dom tog sig ett morgondopp i Tavelsjön. 

Idag är vi alltså i Östersund och håller torgmöte, hälsar på Rfsl, pratar på bibliotekets fik och besöker kvinnojouren. Ikväll blir det politikermöte med Kristina Hultman på Teaterbaren. Tyvärr åker Görel hem idag. Det är synd. För hon är en tillgång med sitt fantastiska sätt att samtala med folk. Och trevligt samtalssällskap i bilen, så vi kommer sakna henne på vår färd vidare ner mot Sundsvall. Men där möter Monica Brun och Veronica Svärd upp. En bra kompensation. :) Sedan kommer färden gå vidare mot Dalarna, Gävle och i Uppsala kliver jag av och åker hem en sväng för att sedan gästspela i Karlstad veckan därpå. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0