små blåslagna män och trasiga avgasrör

I morse väcktes jag av upprörda SMS från den lille mannen om att Nyamko Sabuni slagit sista spiken i jämställdhetens kista. Detta genom högerregeringens förslag att arbetsgivare med färre än tjugofem anställda skall få lönediskriminera hur som helst och heller inte behöver fundera över hur de skall bli mer jämställda. (D v s inga krav skall ställas på dessa om jämställdhetsplaner eller lönekartläggningar.)

Somnade om och väcktes efter en stund av den lille mannens röst i telefonen (har honom inlagd som signal när han ringer). Det var väldigt vad han var på hugget, tänkte jag, och svarade att jag minsann låg och sov.

"Ja, jag ligger också. På vårdcentralen." Sa fartmarodören som tagit en kurva med cykeln i räserfart och inte märkt att marken var glashal. Med huvudet före for han ner i marken och skrapade halva ansiktet, axeln och ena benet mot asfalten. Där satt han med blodet sprutande när två alerta medmänniskor kom förbi och hjälpte till att stoppa blodflödet med en kompress som den lille mannen lägligt nog hade med sig i ryggsäcken. 

Vårdcentralen ligger på andra sidan vägen från nedslagsplatsen så någon ambulans behövdes inte. Dock ett antal stygn, nya glasögon och nya byxor. Samt vila. Så hans fru beslöt sig för att åka ner till Jönköping för att han skulle slippa ligga där ensam, blåslagen och dan. På vägen började det låta skumt om avgassystemet och det är förmodligen dags att byta ut detta. Lagom tills jag i morgon skall göra en 60-milatur till Karlstad och Stockholm och på lördag skall ner hit igen... 

Så i morgon bitti blir det för oss att uppsöka en GDS-hall där vi med hjälp av den blåslagnes händer och kunnande och mina ögon skall fästa fast avgassystemet hjälpligt för att det skall klara sig ett par hundra mil till innan jag har tid att lämna bilen på reparation. Risken är väl att det blir hyrbil från och med lördag...

Hur det är med honom? Ja, inte är han vacker. Ser ut som om någon elak feminist slagit honom i skallen med en stekpanna. Men de nya glasögon jag skulle köpa till honom i försenad födelsdagspresent blir väl nu betalda av försäkringsbolaget. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0