Missad hindersprövning?

I helgen som gick gjorde jag ett stort genombrott i min släktforskning. Det började med att jag fann min mans släkting med det vackra namnet Brikell som gäckat mig länge. Han sades komma från Västerfärnebo i Dalarna men det slog mig att det kunde vara Färnebo i Värmland. Och se där fanns han! Färnebo ligger nära Hällefors och i Hällefors finns en släktforskare vid namn Åke som numera är min idol.

Denna Åke har i stort sett kartlagd hela bygden och som släktforskare brukar delar han gärna med sig. (Det är det roliga med denna hobby, alla är väldigt generösa.) Jag fick alltså 16 generationer av min makes anor i ett litet nafs. När vi ändå hade kontakt berättade jag att jag själv forskat i Hällefors då min mormors mor kommer därifrån. Åke fixade genast fram en lista över hennes släkt.

Och se där! En tio typ generationer tillbaka (skall räkna) är min mor och makens far släkt med varandra. Det var då på mitten av 1600-talet som en finländare invandrade till Hällefors och började avla barn som sedermera kom föröka sig och år 2004 möttes två av deras ättelägg på nätet och cirkeln var så att säga sluten.

Jag VISSTE ju att det måste finnas någon anledning till varför vi funkar så bra ihop. Min mormors mormors farfars mormors farfar (10 generationer) och makens farfars morfars morfar morfars morfars morfar (12 generationer) Mats Jönsson Lankinen verkar vara förklaringen. 

Otroligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0