Männ guuuud ni!

Idag hände'rä. Jag prata i telefon med en medlem från Kallsta och plötsligt insåg jag att jag hör tamme fan inte va han säger. Männ guuuud ni, jag har tappa lite av min hörförståelse. Över tjugo år i förskingringen har påverka min värmländska så ja till vardags i Stôckôlm talar ett språk som förvisso är påverkat av värmländskan men där folk allt oftare har svårt att identifiera var jag kommer från. Allt från Göteborg till Norrköping brukar föreslås.

Har å andra sidan börjat tänka på värmländska igen. I torsdags hade fåglarna skite rönnbär på min fine lille bil. Och jag stod där utanför Konsum i Skattkärr och kom på mig själv med att tänka:

- Fôggeljävvler!

Njuter varje dag av att läsa lokalpressen. Underbara Gunvor Nyman på Värmlands Fôlkblad skrev i förra veckan en artikel om mannen som vunnit i tingsrätten efter att ha blivit anklagad för smuggling. Han stod där i bordershopen i Tyskland och insåg att faaan va billig ölen var, da. Istället för en pall (100 flak) köpte han två pallar (200 flak). Han resonerade som så att snart var det ju midsommar och då går dä ju en tie flak och sen skulle ju sonen gifte sig och så skulle han ju bju sine arbetskolleger på öl. Så som barnet i godisaffären köpte han två pallar öl, packade in dem i bilen och fastnade i den svenska tullen. Som inte trodde att alla 200 flaken var för eget bruk. (Jävvla skåninger.)

Det trodde dock tingsrätten i Kallsta. Och VF:s stjärnreporter Gunvor Nyman skrev en fantastisk artikel om hur mannen nu fick tillbaka sin öl. Det vill till att han dricker fort nu, innan ölen blir dåli.

Och i morgon kommer den miljonte kunden besöka IKEA ute på Bergvik. På ett halvår. I en kommun med 80 000 invånare. Värmland ä fantastiskt.

Källa: http://www.vf.se/Nyheter/Allman/2008/Februari/Vecka-7/200-flak-ol--for-eget-bruk.aspx


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0