Vällingby, Karlstad och andra metropoler

image260 image260 image260

- Det är första gången vi är här på 40 år, det har förändrats, sa en man nere på Vällingby Torg idag. 
- Aldrig i livet att jag skulle flytta ut dit igen, säger min kollega Klas, uppväxt i Hässelby.

Själv har jag ju bott på lite olika platser men mestadels i Bromma sedan jag flyttade från Karlstad som 19-åring. Det innebär att jag snart bott längre utanför Värmland än inom. Ändå säger jag att jag åker hem till Värmland. Och detta jubileum firar jag med att jobba på Unionens (www.unionen.se) kontor i Karlstad i vår. Skall bli kul, för även Karlstad har förändrats de senaste 20 åren.

Men faktum är att sedan Vällingby Centrum renoverats och om vi räknar med det gigantiska modevaruhus som skall öppna i mars så kommer detta geografiskt sett lilla centrum ha ett utbud större än Karlstads stadskärna. Allt man behöver på en högst begränsad yta. Från Systemet till Clas Ohlson, från matgalleria i Vällingehus till thaigatukök utanför porten. Och med hyfsat stor biograf, gamla snygga Fontänen (se bilden). Det enda som saknas är väl lite fler restauranger med utskänkningstillstånd.

På 20 minuter är jag inne vid jobbet mitt i stan. På en kvart tar jag mig ner till Mälaren med badstrand och promenadstråk. För hundra spänn kan jag ta mig hem med taxi efter en whiskykväll hos Terez med familj. (Där äldsta dottern, tillika min guddotter, faktiskt är rätt lik Amanda Jensen, på fler sätt.) På ett par minuter är jag ute på E18 mot Värmland.

För att inte prata om min härliga 50-talslägenhet med marmorfönsterbrädor, gasspis och massor av fiffiga skåp och lådor. (Skall bara få ner alla prylar i dem så jag slipper flyttkartongerna...)

Det enda som blir lidande av att bo såhär är väl möjligen pengakontot... På de 20 minuter som jag idag väntade på att urmakarn skulle byta batteri i mitt armbandsur så hann jag bränna över femhundra spänn på tofflor till mig själv och julklappar till den lille mannen. Sedan var jag tvungnen att ringa honom och tala om det så han inte glömmer köpa julklappar till mig. Han i sin tur befann sig på jönköpenskapens mecka, A6 där han stod och funderade över om hans fru skulle bli glad om hon fick ett niotillhållarlås i julklapp. 

Nu blir det soft lördag i sängen med tidningen och senare flyttar jag väl över till soffan för att ta del av TV-utbudet vad nu det kan bjuda på.

Kommentarer
Postat av: Berndt Brikell

... ja där ser man... fast i köpenskapens järngrepp... flyttkartongsantalet kan ju minskas om man inte har så mycket saker... en sko, en annan sko, ett ländstycke, en huvudbonad, en skål, en sked och en valfri persedel... annars tar ägodelarna över och styr tillvaron...

2007-12-09 @ 20:15:53
Postat av: Kollega Klas

Nåja, från Hässelby har jag många goda minnen och Vällingby c har blivit riktigt ståtligt, men gröna linjen var definitivt inte bättre förr men värre nu!

2007-12-11 @ 19:53:18
Postat av: Sara

Ni är skojiga ni, på var sitt håll. Skönt att höra att det går bra trots alla olika bostäder (som jag nu tappat räkningen på, tror jag?) och trots att du verkar arbeta ihjäl dig. Vill bara säga att jag saknade dig igår (inte bara för att jag fick bli din stand-in för andra gången på rad ;), det känns så otroligt länge sedan vi träffades nu. Det finns väl ingen chans att vi ses lördag heller?

2007-12-12 @ 15:37:02
URL: http://saratanker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0