Firandet av år 2 eHk

Tapetenland

För två år sedan ganska exakt var jag på väg till Karlstad för julfirande med min yngre syster som då logerade i ett fint höghus strax intill psykaktuten. Med tanke på hur man i Värmland behandlar psykpatienter så är det kanske skönt att hon nu flyttat därifrån...

På vägen skulle jag stanna hos farbrodern med löjrom och innan dess i Örebro och där fika tillsammans med en nyvunnen bekant som jag mött på HBT-sajten Qruiser. Många är de vänner jag mött genom åren på Qruiser. Av alla kön och i alla åldrar. Ofta har vi träffats för en fika för att få ett ansikte på dem vi pratar med. Ibland har man utbytt konstnärliga alster med varandra, ibland bara pratat strunt. Det är en sajt som, åtminstone före bytet av gränssnitt, är ypperlig för att träffa trevligt folk!

Inför mötet i Örebro var jag dock lite extra nyfiken. Som då varande singel hade jag väl inte riktigt räknat med att träffa mannen i mitt liv på en sajt som till största delen frekventeras av bögar men något speciellt var det nog med denne person. Inte bara för att han hade en ovanlig faiblesse för tomtar. Och då inte den där komersiella orakade snubben med ölmage och röd rock, utan för små trädgårdstomtar och allmänt småvuxna figurer. Den julen, som alla jular, kunde vi ta del av hans julkalender om just trädgårstomtar. Att han sedan var doktor i statsvetenskap och i övrigt verkade dela min syn på livet bidrog såklart.

Sen kom han ju från min mors hemstad och det gör ju givetvis att man känner sig ännu lite tryggare. Örebroare är ju ett särdeles negativt släkte (idaaaa ja, säger dom hela tiden) men iaf ett ganska välbekant släkte. Sa hon som tillbringat i stort sett varje helg under gymnasietiden i Örebro där det var bra mycket roligare att hänga än i Karlstad. Detta tilldrog sig ungefär när Örebros nattliv fullständigt dog ut p g a en nitisk tjänsteman på tillsynsmyndigheten. Det enda som fanns att tillgå var gamla Lorrys. Idag är tjänstemannen inte längre kvar och kroglivet är om inte blommande, åtminstone roligare....

Just denna lillejulafton valde vi dock att besöka Hälls konditori. Jag skulle ju strax köra vidare till Karlstad. Strax och strax. Kondiset stängde redan efter nån timme och vi gick vidare hem till honom för att titta i min fina tigerbok från ett muséum i Glasgow. Jo, jag vet. Det ÄR otroligt dåligt. Som att visa sina etsningar ungefär. Uppenbarligen lyckades det dock för jag blev kvar till långt in på natten. Farbrodern fick vänta förgäves på löjrommen och systern var inte helt glad när hon klockan tre på natten fick åka ner till bottenvåningen på sitt höghus och släppa in den förlupna storasystern.

Så trevligt var det där på Skolgatan i Örebro att jag stannade även på hemvägen, den där otäcka annandagen 2004. Men då visste vi ju inte riktigt omfattningen av tsunamin, bara att mamma och hennes gubbe inte befann sig i den delen av Thailand. Ett par dagar senare dök så tomtefantasten upp hemma hos mig i Bromma för firande av nyår med delikatesser som marulk, löjrom och rysk kaviar (som han fick äta själv). Hemmet i Bromma som ett år senare byttes mot ett större på andra sidan sjön.

Så ikväll är det dags för oss att fira två-årsjubiléum. Vilket lär ske på något ställe som är garanterat julbordsfritt. Och tomtefetishen fortsätter, som kan beskådas ovan. Här är det Gnoma och Gnome i Tapetenland efter att vi tapetserat vårt vardagsrum.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0