idioter och andra

Nej, det handlar inte om vissa av de män som skriver svar på mina inlägg. I stället handlar det om dessa fyra kvinnor och två män:

image275
Hittar dem på sidan efter "Sinnesjuke som egt sitt eget förstånds fulla bruk" i en husförhörslängd från Visnums socken där min farfars bröder tjänade som drängar och min farfars mormor var fattighjon efter att hennes man soldaten gått och dött i lunginflammation efter ett repmöte. (Hon kastades ut ur torpet, placerades på fattighuset och ungarna auktionerades bort av socknen till lägstbjudande.)

Detta är vid förra sekelskiftet. Min farfars släkt har bott i samma by så långt tillbaka man kan komma. Kanske sedan stenåldern, vem vet.

Här har vi dock ett par personer som "aldrig egt fullt förstånd". Prästen har antecknat att två av kvinnorna är oroliga, en är opåligtlig och en annan lugn. Den opålitliga är i min ålder. Undrar lite om det verkligen rört sig om kvinnor som var psykiskt sjuka från födseln, eller om det var något annat som fick samhället att klassa dem som idioter. Vilka av oss hade hamnat på denna lista om vi fötts för hundrafemtio år sedan?

Min farfars mormor vägrade för övrigt att sitta på fattighuset och drev runt på vägarna. Blev med barn igen med okänd fader. Eller åtminstone ingen som fick stå med i födelseboken. Rudskoga, där farfar bodde, kom överens med Visnum, där soldattorpet låg, att om Visnum betalade Rudskoga så skulle de senare låta farfars mormor driva runt där, och kanske sova på fattighuset då och då.

Tro fan att folk blev galna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0