lycka

På sin blogg funderar Åsa Petersen över vad som är lycka. Hon bollar över frågan till en rad människor som svarar henne.

Funderar över vad som gör mig lycklig. Många saker, men den absolut starkaste känslan av frihet och lycka brukar jag känna när jag kör bil, ensam, med bra musik ur högtalarna. 2raumwohnungs Melancholisch schön eller Sexy Girl, eller Led Zeppelins Rock and Roll, eller Eva Cassidys Autumn Leaves, eller - den främst bland låtar - Love is Stronger than Death med The The. Skiner solen blir det extra lyckopoäng där i bilen.

Eller, för den delen, när man kommer hem till den lille mannen som har maten klar och serverar gott rött vin i stora glas.

Eller sena kvällar med goda vänner och goda drycker och bra samtal. Gärna vid solnedgång på Torpet.

Senast jag kände mig lycklig var i måndags då jag kom ut till Torpet för att lämna lite saker. Solen sken. Fåglarna kvittrade i askarna. Det luktade vår och framför oss ligger sommaren.

Källa: http://asapetersen.blogg.se/

Ture varg och jag

Såhär kul har vi på jobbet:

image291 image292
Vilket är tur med tanke på hur Färjestad spelade igår... Unionenlaget gjorde dock bra ifrån sig under ledning av kvällens coach Anita, och hade förmodligen kunnar ersätta med en femma på isen då Jönsson och gänget började se trötta ut.

Annars är jag åter i Stockholm efter två veckor på vift i Bermudatriangeln. Tågresan gick utomordentligt trots att SJ har äcklig konstgjord mjölk till kaffet. Ända fram tills dess att jag strax före sex kom nedtraskande för trappan till perrongen på T-Centralen. Vällingby - 1 minut. Denna minut blev till tio, inget tåg kom. Växelfel i Alvik åt båda hållen. Ersättningsbussar mellan Fridhemsplan och Stora Mossen. En fredagskväll då det är tjockt med folk. Såg mig själv släpande på min väska vid Fridhemsplan, knuffandes med hundratals västerortsbor över en plats i en buss. Och gick tillbaka till Centralen och tog en taxi.

När vi for förbi Thorildsplan var trottarerna fyllda av folk som frenetiskt vinkade efter en ledig bil. Några bussar syntes inte till. Vid Krillan tömdes tågen. Lät taxin släppa av mig vid thaikiosken och fick med mig en Kari Curry hem.

gå in din antal

Hahahaaaa! Kolla in följande länk:

http://se.100-ringtone.com/1231/landing134.jsp?ce_cid=00083F002rlD3ymMdg3H

Först måste du gå in din antal.

Antar att dom suttit med ett svenskt lexikon och valt ut ord för "slå in" och "nummer". Så blev det ändå lite fel...

Tror jag avstår från denna tjänst, den verkar lite amatörmässig.

AA - anonyma antifeminister

Slogs just av något. Medan de bloggare som också är medlemmar i Fi är öppna med vilka vi är så är i stort sett alla antifeministiska bloggare anonyma. (Pär Ström undantagen.)

Skall ta en mig en allvarlig funderare över om jag inte skall ta och kräva öppenhet av dem som kommenterar på min blogg. En som ofta får ta emot rätt mycket skit från anonyma är Veronica Svärd. Som är helt öppen med vem hon är och vad hon gör. Ändå händer det t ex att de anonyma männen (och säkert en och annan kvinna) försöker påvisa hennes påstått dolda agenda genom att säga att hon minsann är ledamot av Fi:s styrelse. Nähä!? Är det sant?

Kan det kanske t o m vara så att många av de anonyma bloggarna och kommentatorerna i själva verket är en och samma person/fåtal personer?

Tål att funderas över.

makt berusar

Sitter och pratar med den lille mannen och samtalet dröjer sig kvar efteråt, när vi lagt på. Diskussionen rörde människor med makt. Dras psykopater till maktpositioner eller drar makten fram ens "psykopatiska" sidor? Vad är det som får vissa personer som trots allt har en position i samhället att vara så förbannat snarstuckna?

Nej, jag pratar inte om statsministern, han som blir provocerad av journalister och käftar emot på ett ganska icke-statsmannamässigt sätt. Nej, jag pratar inte om Frankrikes koleriske president heller, som skäller ut medborgarna. Eller om två fackliga personer, högt placerade. Den ene stängde igen fackets festlokal för att han vid en ganska informell fest inte, som ordförande, fått stå först på talarlistan. Den andre som avbokade en konferens som bokats i en festlokal i Stockholm där han kvällen innan fått veta att köket var stängt när han rumlat in vid halv ett-tiden.

Nej, jag bara funderar över hur makt kan berusa och hur risken att förlora makt drar fram psykopaten i oss.

Och så tror folk att man kan särskilja en jämställdhetsanalys från maktperspektivet...

värre än djur

Efter att ha sett kvällens avsnitt av Kungamordet (och ha läst boken) så måste jag bara få det ur mig:

F d finansminister Gert är värre än ett djur.

Men det är klart, det är ju bara fiktion. Eller hur? För när Gert säger

- Jag skall döda dig, och det kommer inte vara mitt fel.

så finner ju inte sådana resonemang något stöd i våra tingsrätter... Eller?

mördaren är i själva verket offret

Så verkar tingsrätten ha resonerat i fallet med Dan Jönsson i Teckomatorp som mördade sin sambo, inte bara en gång utan tre gånger. Ja, rättsläkarna verkar inte ha kunnat fastställa exakt hur hon dog. Men klarlagt är att Dan Jönsson först slog henne, sen ströp henne och till sist dränkte henne i oljepannan. Död är hon, efterlämnande fem barn och förtvivlade föräldrar.

Samt den förtvivlade Dan Jönsson då förstås. Som inte ville att hans sambo skulle lämna honom. Och därför både slog, ströp och dränkte henne.

Tingsrätten dömde honom till dråp och lagens lägsta straff, sex års fängelse. För de har ingen annan historia än hans. Den sverigedemokratiske nämndemannen Alf Andersson, 67, säger till och med till Expressen att man minsann skall ha klart för sig att hon själv inte var världens bästa människa, att hon kunde vara väldigt provcerande. En annan nämndeman, Björn Alvén, 67, säger att dråparen egentligen är en timid människa.

Ja, timida människor brukar ju slå, strypa och dränka dem de älskar.

Nej, Liza Marklund sätter tummen på spiken i sin krönika i Expressen idag.

Vad sänder detta för övrigt för signaler? Om hon bara är ilsken och provocerande nog och du bara lyckas se tillräckligt ångerfylld ut i rätten, så klarar du dig förhållandevis billigt undan. Vem fan ångrar sig inte när man åkt fast?

Källor:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1060191/hon-dodades-han-fick-6-ar
http://www.gt.se/nyheter/1.1060213/liza-marklund-tyck-inte-synd-om-kvinnomordarna

She want [sic!] more, more, more....

Sjunger Billy Idol inne från vardagsrummet. Maken får bestämma musiken och då blir det Greatest Rock'n'roll Hits eller vad den nu heter. Hade jag bestämt hade vi förmodligen lyssnat på nåt mer jazzigt, nån av alla mina Hôtel Costes-samlingar.

Har just ätit middag, dricker Capello di Prete och skall titta på vad som helst utom meldodifestivalen på TV ikväll. Är så evinnerligt trött på skiten. Varenda helg skall man plågas med detta strunt under hela våren. Frågan är hur många som är intresserade egentligen. Folk tittar väl för att annat saknas. Ja, jag vill ha mer än så.

Annars har vi varit på shoppingtur idag för att hitta en klänning till mig till min 40-årsfest. Mission impossible. Festkläder växer inte på träd i Jönköping och de som finns är gjorda för kvinnor med A-kupa, även de i storlek som annars passar min kroppshydda. Vem kom på detta empire-mode? Jo, jag önskar mig mer av modeskaparna också.

Men, men, nu förflyttar jag mig in i vår spatiösa soffa i stället. Om inte annat kan vi ju kolla in grumpy old Frost på kanal 9 senare ikväll.

När andra tror sig veta bäst

På min blogg fick jag häromsistens en uppmaning om att vara ödmjuk inför en av de debattörer som brukar skriva här och på andra feministbloggar. Antar att mannen som önskade mer ödmjukhet från min sida ville att jag skulle bemöta och diskutera de åsikter debattören uttryckte. Det har jag gjort om och om igen på denna blogg. Men det kommer inte innebära att jag ger dem rätt. Om det är brist på ödmjukhet så är jag guilty as charged.


Det förekommer ofta rent lögnaktiga påhopp på feminister i allmänhet och på oss i Fi i synnerhet. Ofta spelar det ingen roll att man försöker argumentera, för de lögnaktiga tror verkligen på sina egna lögner. (Åtminstone kan man hoppas att det är det som driver dem...)


Två lögner som ständigt återupprepas är


-         Att Feministiskt initiativ är odemokratiska och att någon intern diskussion inte förekommer

-         att Feministiskt initiativ redan från början beslutat sig att blåsa staten på pengar genom att inte kalla sig ett regelrätt parti


Dessa två lögner bygger på en djup okunskap om vad en demokratisk förening är. Det kan alltså finnas anledning att räta ut vissa frågetecken.


Feministiskt initiativ är en ideell förening som företräds av en styrelse och två talespersoner. Styrelsen och talespersonerna utses av kongressen vartannat år. Högsta organ är kongressen. På denna deltar betalande medlemmar från hela landet efter kallelse i vederbörlig ordning. Till kongressen har varje medlem motionsrätt.


Vid den ordinarie kongressen 2007 hanns inte alla beslut med och vi hann heller inte diskutera vårt partiprogram ordentligt varför det beslutades att hålla extra kongress under 2008. Inför denna kongress har arbetsgrupper bestående av medlemmar med specialkompetens och -intresse jobbat igenom vårt hundrasidiga program med nya förslag. Detta arbete har varit enormt tidskrävande och har ställt stora krav på de deltagande som alla såklart jobbat ideellt. Styrelsen har sedan skrivit propositioner utifrån förslagen och varje medlem har möjlighet att skriva motioner till extrakongressen.


Ett annat beslut som skall tas på extrakongressen är huruvida Fi skall ställa upp i val 2009 och 2010. För att fatta beslut om detta ansåg styrelsen att det behövdes en utredning. En sådan har genomförts av engagerade medlemmar, en alldeles lysande utredning. En majoritet av styrelsen har sedan valt att föreslå kongressen att fatta beslut om att vi skall ställa upp i val. Till skillnad mot vad vissa debattörer försöker påskina så finns inga sådana beslut ännu. Det är heller inte säkert att vi kommer fatta ett sådant beslut på kongressen i maj. Det är helt upp till medlemmarna. Medlemmarna tycker förmodligen som styrelsen, vissa att vi inte alls skall hålla på med parlamentariska initiativ, vissa att vi bara skall ställa upp i något av valen och andra att meningen med Fi är att vi skall kunna ställa upp i val. Notera nogsamt att åsikterna går i sär inom föreningen!


Tyder ovanstående procedur på att vi är odemokratiska? Nej. Det finns alltså ingen som helst anledning att visa sig ödmjuk inför personer som påstår det.


När det gäller bidraget från kommittén med det långa namnet så hade vi att välja mellan tre alternativ:


  1. Söka pengar för 2007 för den verksamhet som Fi grundats för att bedriva, folkbildande verksamhet. Detta helt enligt reglerna för att få pengar. Hade vi inte uppfyllt dessa regler till punkt och pricka kan jag garantera att Gerd Engman och gänget gladeligen avslagit vår ansökan. (Detta trots att dom t ex beviljar miljöpartiets kvinnoorganisation samma bidrag.)
  2. Föregripa medlemmarnas beslut på extrakongressen 2008 och betrakta Fi som ett parti som kommer ställa upp i val. D v s inte söka pengar för 2007 trots att vi ända fram till ett beslut om att ställa upp i val faktiskt uppfyller kriterierna för stöd. Det senare är ungefär som om jag skulle avstå från att ansöka om a-kassa när jag är arbetslös för att jag kanske kommer att få ett jobb längre fram.
  3. Göra som miljöpartisterna och bilda en kvinnoorganisation vid sidan av den feministiska, men det är ju liksom det vi inte vill. (Oavsett vad vissa bloggare påstår.)

Det kan så klart finnas synpunkter på att vi inte vill definiera oss som politiskt parti i samma bemärkelse som den vedertagna, utan att vi vill vara något annat, något nytt. Det kan ju också framstå som lite läskigt när någon går emot det vedertagna och vägrar rätta in sig i ledet. Men det är fortfarande föreningens medlemmar som har beslutet i sina händer. Inte styrelsen, inte antifeministiska bloggare.


8 mars

image290

8 mars

image289

Männ guuuud ni!

Idag hände'rä. Jag prata i telefon med en medlem från Kallsta och plötsligt insåg jag att jag hör tamme fan inte va han säger. Männ guuuud ni, jag har tappa lite av min hörförståelse. Över tjugo år i förskingringen har påverka min värmländska så ja till vardags i Stôckôlm talar ett språk som förvisso är påverkat av värmländskan men där folk allt oftare har svårt att identifiera var jag kommer från. Allt från Göteborg till Norrköping brukar föreslås.

Har å andra sidan börjat tänka på värmländska igen. I torsdags hade fåglarna skite rönnbär på min fine lille bil. Och jag stod där utanför Konsum i Skattkärr och kom på mig själv med att tänka:

- Fôggeljävvler!

Njuter varje dag av att läsa lokalpressen. Underbara Gunvor Nyman på Värmlands Fôlkblad skrev i förra veckan en artikel om mannen som vunnit i tingsrätten efter att ha blivit anklagad för smuggling. Han stod där i bordershopen i Tyskland och insåg att faaan va billig ölen var, da. Istället för en pall (100 flak) köpte han två pallar (200 flak). Han resonerade som så att snart var det ju midsommar och då går dä ju en tie flak och sen skulle ju sonen gifte sig och så skulle han ju bju sine arbetskolleger på öl. Så som barnet i godisaffären köpte han två pallar öl, packade in dem i bilen och fastnade i den svenska tullen. Som inte trodde att alla 200 flaken var för eget bruk. (Jävvla skåninger.)

Det trodde dock tingsrätten i Kallsta. Och VF:s stjärnreporter Gunvor Nyman skrev en fantastisk artikel om hur mannen nu fick tillbaka sin öl. Det vill till att han dricker fort nu, innan ölen blir dåli.

Och i morgon kommer den miljonte kunden besöka IKEA ute på Bergvik. På ett halvår. I en kommun med 80 000 invånare. Värmland ä fantastiskt.

Källa: http://www.vf.se/Nyheter/Allman/2008/Februari/Vecka-7/200-flak-ol--for-eget-bruk.aspx


Om facket är maktlöst så är konsumenterna det inte

Läser i Expressen om nyöppnade Zara-butiken i Örebro. De kör den amerikanska stilen och behandlar personalen som skit. P g a att arbetsrätten inte är så mäktig som Svenskt Näringslivs lögnaktiga propagande påstår, så kan facket inte göra så mycket för tjejerna i fråga. De är provanställda och har inget som helst anställningsskydd.

Däremot kan konsumenterna agera. Genom att handla någon annanstans. Nu handlar inte jag på Zara, tycker dom har fula kläder. Men hade jag gjort det hade jag givetvis genast upphört. Det finns butiker där jag helt enkelt inte sätter min fot. Bara för att de någon gång i historien har framstått som slavdrivare. Den amerikanska bokkedjan Borders är ett sådant exempel. Även om de kanske har bytt attityd sedan 1999 så sitter ryktet kvar. På samma sätt som jag under arton år vägrade äta på kinakrogen Tung Fat vid Ulvsundarondellen efter att de blivit prickade av hälsovårdsmyndigheterna. Det råkar vara en av stans bästa kinakrogar rent matmässigt men bilden av otjänlig föda satte sig i mitt medvetande.

Nu verkar Zara ha bytt ut både högsta ledningen och butiksledningen, men bilden av ett företag som ser sina anställda som slit-och-släng (kanske är det detsamma med kläderna?) sitter där den sitter.

Källa: http://orebro.expressen.se/nyheter/1.1054071/de-log-for-lite-pa-jobbet-fick-sparken

Nepotism eller bara självklart yrkesval?

Sitter här på jobbet och väntar på att vår växel skall börja fungera igen så man kan ha lunchjour. Läser samtidigt i Expressen att Margot Wallströms son Viktor fått en praktikplats på EU-represenationen i Bryssel. Ja, Expressens rubrikmakare påstår att det är ett jobb och antyder att mamma Wallström skulle ligga bakom. I artikeln framgår dock att unge Viktor, som läser statsvetenskap i Uppsala, själv sökt och att han fått jobbet utan att någon visste vem hans mor var.

Men vad är det egentligen som är konstigt med detta? Själv sitter jag här på Sif:s gamla kontor i Karlstad, numera Unionen. Mitt inloggningsnamn är anjo, tidigare innehades det av min mor, Ann-Marie som jobbade på Sif från 1988 fram till pensionen för sju år sedan.

Min mor var först klubbordförande för Sif på ett företag i Karlstad, min far var klubbordförande för Metall på ett annat företag inom samma koncern. Mamma blev sedan rekryterad till avdelningskontoret. Där behövde dom någon som kunde hjälpa till att stoppa brev i kuvert när man hade stora medlemsutskick. Jag pluggade på P-linjen på Högskolan och behövde extra pengar. Så jag fick jobbet, några timmar i månaden.

På Sif träffade jag deras studerandeombudsman som kom från Göteborg. Hon tyckte väl att jag verkade framåt och det är ju inte allt för lätt att hitta studerande som fått det fackliga med modersmjölken. Så jag anställdes som studerandekontaktombud på Högskolan.

När jag sedan gick arbetslös nere i Helsingborg ett par år senare, och var klar med min arbetsrättsliga utbildning, så visade sig mina fackliga kontakter i Karlstad utgöra en merit för att få jobba för Sif i Helsingborg. Vilket i sin tur bidrog när man i Karlstad behövde en vikarie för min mor som skulle jobba i Örebro ett halvår.

I Helsingborg var jag också ordförande för Sif:s ungdomssektion vilket ledde till kontakt med huvudkontoret i Stockholm och efter Karlstad fick jag ett vik där uppe som ungdomssekreterare.

När viket tog slut skickade jag spontanansökningar till alla fack jag kunde tänka mig. HTF nappade, jag fick jobb som ombudsman och på den vägen är det. Elva år senare har vi nu slagit ihop Sif och HTF till Unionen och jag jobbar ett halvår i Karlstad igen, på gamla Sifkontoret.

Och studerandeombudsman i Göteborg idag, det är det min syster.

Så vad kan man säga om detta? Att jag fått hjälp av min mor vid två tillfällen. Ja. Att jag utbildat mig i arbetsrätt och organisationskunskap? Ja. Att jag har både facklig förankring, delar fackliga värderingar sedan barnsben? Ja. vad var det då som gjorde att jag hamnade där jag hamnade, eller att min syster hamnade där hon hamnade?

Intresse. Driv. Kontakter.

Är det konstigt att barn följer sina föräldrar i fotspåren när det gäller yrkesval? Knappast, det är i stället förhållandevis vanligt.

Kontentan av det hela är nog att det är svårt att säga vad som är hönan eller ägget här, får man jobbet för att man när ett intresse för just detta jobb och medvetet har strävat mot detta, eller får man jobbet för att detta intresse kommer från en förälder som kan lägga ett gott ord för en? Hade det varit bättre för Sif om dom anställt någon annan den där gången 1990? Svårt att säga, men jag vågar nog påstå att det var bra att anställa mig. Förmodligen gör Viktor Wallström ett gott jobb på sin EU-praktik också.


Tulpanfeber

image287 image287 image287
Tulpanutställning på Åkeshov idag. Underbart! Det bästa med vårvintern är just detta.

Don Quijote, rättshaverism eller bara ren dumhet?

Bild:Don Quijote and Sancho Panza.jpg
I dag får Svenska Dagbladets debattredaktions nye lille kelgris ännu en sida på Brännpunkt. Det är väl fler veckor sedan senaste inlägget.

Nu har denne bittre man gjort en alldeles egen undersökning genom att läsa Metro, Stockholm City och se på Rapport. Där anser han bl a att man felaktigt hävdar att kvinnor får betala mer för sina försäkringar, att kvinnor framställs som offer när man skriver om att män begår sexuella övergrepp mot dem utan att dömas för utnyttjande, bara ofredande. Över huvudtaget tycker den bittre mannen att media lyfter fram kvinnor för mycket. Jag antar att det han vill är att läsa följande:

"Män får mycket sämre hjärtvård än kvinnor."

"Män får betala mer för sina försäkringar än kvinnor."

"Kvinnor utnyttjar oftare män sexuellt än tvärtom."

Bara att det inte är sant. Men det spelar ju ingen roll om man fastnat i vinkelvolten och är övertygad om att alla landets feminister, journalister och domstolar konspirerar mot en. Tito Beltran har uppenbarligen fått en kompis att luta sig mot och kan gott ikläda sig rollen som Sancho Panza.

Källa:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_880977.svd
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1850586.ab

Söndag i Vällingby

image286
Här sitter vi vid varsin dator den lille mannen och jag och är sådär sociala som man är när man gör samma sak på samma plats men är upptagen av sitt. Mysigt är det. En slö söndag efter frukost då man funderar på om vi skall besöka tulpanutställningen i Åkeshov eller Elgigantico för att köpa ny stereo.

Plötsligt hör man sirener bort mot centrum till och en polishelikopter börjar cirkla utanför vårt fönster. Samtidigt får vi på SvD:s sajt veta att någon på EU-moppe rånat Guldfynd uppe i centrum.

Planet med den yngre systern verkar ha landat väl bland lejonen i Afrika. Enligt den excellenta sajten flightstats.com. Dom fick dessvärra vänta i femton timmar på CDG igår på systerns födelsedag men de fick i allafall tillbringa dagen i vip-loungen och flyga första klass till Sydafrika så lite tröst var det väl nu när facket ställer till det med dygnsvilor och sånt där...

hjärtlösa DN

image285
Tänkte ett tag skoja till det om att det nog är hjärtat eller hjärnan, och inte magsäcken, som Hanne Kjöller kopplat om. Men det skulle ju framstå som hjärtlöst. Och det sällskapet vill man ju inte sälla sig till, det finns fullt tillräckligt av dem redan.

skillnad på skit och pannkaka

Imorse kunde vi läsa på Svenska Dagbladets ledarsida att kommunismen begått brott mot mänskligheten. Detta i raljerande ton med anledning av att Forum för Levande Historia uttryckt att de skall informera om kommunistiska regimers övergrepp. Svenska Dagbladet anser alltså inte att det är regimer som begår övergrepp utan själva ideologin.

Vi väntar nu med spänning på kraven att Levande Historia skall driva informationskampanj om liberalismens eller sionismens brott mot mänskligheten.

Bland ryssar och konsthantverk i Karlstad


Åter på mitt hotell efter ännu en dag i solstaden Karlstad som idag faktiskt har gjort skäl för sitt namn. Hotellet kryllar av ryssar och igår hörde jag en man och två kvinnor stå i lobbyn och utgjuta sig kring detta. Mannen berättade om något hotell där ryska gäster stulit allt som går att stjäla. Skruvat ur lampor, metallsocklar som går att sälja o s v. Han varnade kvinnorna för att det kunde vara tomt på rummen när det var dags att städa.

Ryssarna är unga och jag misstänker att dom har något med universitetet att göra, säkert något slags utbyte. Ikväll stod dom och rökte och verkade vänta på att bli upplockade utanför hotellets entré. Ser ut att vara välartade unga män och kvinnor. Skulle inte förvåna mig om dom redan är långt mer välutbildade än mannen i lobbyn i går. 

 Men visst finns det fördomar om våra grannar i öster. För ett par år sedan på båten mellan Åbo och Stockholm (Silja  Line) hade man satt upp skyltar vid efterrättsbuffén. De var endast författade på ryska men jag lyckades ändå tyda dem, om man bara kan tyda bokstäverna så är det ibland inte så svårt att gissa sig till innebörden. Det som stod ovanför tallrikarna var

"DE DJUPA TALLRIKARNA FÅR BARA ANVÄNDAS TILL DESSERTEN."

Inte på engelska. Inte på svenska. Inte på finska. Ergo, det är bara ryssar som äter buffé i djupa tallrikar. Jag som rest en hel del i Ryssland och Baltikum vet ju att smörgåsbordet är ganska utbrett även där. Jag har aldrig sett någon äta buffé i djupa tallrikar utom en estnisk lastbilschaufför på en Estlandsfärja en gång. Han hade öst upp från alla rätterna i samma tallrik. Å andra sidan är det inte ovanligt att se svenskar ösa på på samma sätt fast de använder flata tallrikar...

So what? Är det besvärligare att diska de djupa tallrikarna? Eller försökte Silja Line uppfostra sina ryska passagerare och lära dem bordsskick?

På jobbet har jag tampats med IT- och telefonservicen i Stockholm. Ingenting funkar som det skall och stackars Lasse på IT börjar väl tröttna på mig nu. De mejl som skickas till min gamla HTF-adress verkar ha försvunnit helt. Folk ringer och undrar om jag slutat. Sen dyker min nya mobiltelefon upp. Det är en vansinnigt avancerad historia med pekpinne, internet, mejl och GPS. Så nu kommer jag kunna ställa in den senare när jag skall hem. 

"Tag höger ut på E18, kör sedan rakt fram i 310 kilometer."

Känns änna lite Ryssland där, raka vägen liksom. 

Sen ville dom ändra mitt telefonnummer men då satte jag mig på tvären. Aldrig i livet. Det räcker med att tolv års kontakter inte kan nå mig per mejl. Så nu har jag tre mobiler. En privat, en som jag kan använda på jouren här i stan med nytt nummer och så den nya värstingen som mobiltelefon. Fast telefoni? Nä, det verkar ha ratats av vår arbetsgivare. På HTF hade vi IP-telefoni och det var ju lysande att ha allt på ett ställe. Nu har vi tre olika diariesystem att skriva i när vi tar emot samtal och lägger upp förhandlingsärenden. Dessa är inte synkade mot varandra. 

Ja, det är lite rörigt rent tekniskt just nu. 

Så till slut gav jag upp, då SIM-kort nummer tre inte anländer förrän i morgon. På vägen från jobbet passerar jag skulpturen Vindarnas boning som vi fick göra studiebesök till i tredje klass, på en rundtur i det historiska Karlstad. Skulpturen är en gåva från Finland till Sverige. Kung Karl IX (grundare av Karlstad medan han fortfarande var hertig av Värmland) gav finska invandrare fri jord och skattefrihet på 1500-talet. Skulpturen är tänkt som ett äreminne över alla de finländare som kom hit. De som ofta jobbade uppe i norra Värmland som svedjefinnar och inom träindustrin. Flottningen av trästockarna skedde sedan fritt på Klarälven och det är väl inte för inte som skulpturen står just invid en av älvfårorna i Karlstad. En av dessa invandrare var alltså min och makens ättling, som jag skrev om i förrgår. Undrar om också de bemöttes med misstänksamhet. Det ger i allafall lite perspektiv när man tänker på att både jag och den lille mannen finns här för att någon valde att söka sig utomlands.

Gick till puben the Leprechaun http://www.theleprechaun.se/ och åt en mycket god fish'n'chips och drack lite Staropramen. Trevlig service! Blev fort mätt och tog en liten promenad på stan. Bredvid mitt hotell finns en butik för värmländskt konsthantverk. Fullständigt livsfarligt. Ser mitt traktamente flyga all världens kos, inte bara på mat och fördyrade levnadskostnader, utan också på upprepade besök i detta Mecka för kosnthantverksintresserade.  http://www.konsthantverk.net/ 

Snygg kudde med applikationer till min lammskinnsfåtölj och en elegant smidesljusstake till hallen blev det. 

Och min kollega Barbros son gör hundskulpturer som man bara måste älska.

Maken himlar med ögonen nere i Jönköping och oroar sig för att hans fru skall förköpa sig... :)


Cirkus Beltran åker vidare

Mot hovrätten.

Idag dömdes Tito Beltran till två års fängelse. Det var faktiskt ganska oväntat. Fallet har väl inte varit sådär överväldigande övertygande. Oavsett vad vi tror hände där på hotellrummet 1999 så handlar det ju om att kunna ställa utom allt rimligt tvivel att det faktiskt hände. (Personligen tror jag absolut på barnflickan men det är ju mina egna spekulationer.) Tingsrätten har tydligen enhälligt kommit fram till att bevisningen är tillräcklig. Varken Maria Lundqvist eller Carola Häggkvist ljög alltså.

Och det räcker inte att svimma i rätten. Eller genom fru med konstig frisyr driva mediakampanj. Eller hota med att bränna sitt svenska pass. Eller kalla målägarebiträder för knarkare. Eller motanmäla alla vittnena.

Men mest skönt av allt var att rätten inte fäste någon större betydelse vid Robert The Male Breadwinner Wells uttalande. Den mannen ger mig the creeps. Hans uttalande att barnflickan borde vänt sig till honom om något hänt är ju rent komiskt. Listan över män jag hellre gråter ut hos är så lång att det liksom aldrig blir aktuellt att nå ner till Wells.

Men, men, hovrätten väntar och frågan är om bevisen räcker.

Missad hindersprövning?

I helgen som gick gjorde jag ett stort genombrott i min släktforskning. Det började med att jag fann min mans släkting med det vackra namnet Brikell som gäckat mig länge. Han sades komma från Västerfärnebo i Dalarna men det slog mig att det kunde vara Färnebo i Värmland. Och se där fanns han! Färnebo ligger nära Hällefors och i Hällefors finns en släktforskare vid namn Åke som numera är min idol.

Denna Åke har i stort sett kartlagd hela bygden och som släktforskare brukar delar han gärna med sig. (Det är det roliga med denna hobby, alla är väldigt generösa.) Jag fick alltså 16 generationer av min makes anor i ett litet nafs. När vi ändå hade kontakt berättade jag att jag själv forskat i Hällefors då min mormors mor kommer därifrån. Åke fixade genast fram en lista över hennes släkt.

Och se där! En tio typ generationer tillbaka (skall räkna) är min mor och makens far släkt med varandra. Det var då på mitten av 1600-talet som en finländare invandrade till Hällefors och började avla barn som sedermera kom föröka sig och år 2004 möttes två av deras ättelägg på nätet och cirkeln var så att säga sluten.

Jag VISSTE ju att det måste finnas någon anledning till varför vi funkar så bra ihop. Min mormors mormors farfars mormors farfar (10 generationer) och makens farfars morfars morfar morfars morfars morfar (12 generationer) Mats Jönsson Lankinen verkar vara förklaringen. 

Otroligt!

Zingo

image282
Jag har gått ner en del i vikt, trot eller ej. Min fantastiske lille man, som är precis så fin som på bilden ovan, släppte idag en klockren kommentar om detta fenomen.

Han menade att jag är som Zingo, försvinnande god.

Det tar vi en image283 på!

Fotnot: Bra läkkött har han också som nu är i stort sett återställd efter mötet med asfalten.

en annan teori

till föregående bloggs frågor presenterar Jenny Westerstrand på sin blogg. Utifrån sitt perspektiv såklart, men det tål ändå att läsas:

http://jennywesterstrand.blogspot.com/2008/02/det-vras-fr-hitler.html

om skapandet av fulfeminismer

Under mina år i Feministiskt intiativ, det senaste i föreningens styrelse, har jag ofta slagits av hur pragmatiskt inriktad denna styrelse är. Bred men pragmatisk, aktivism först, teori sen. Även om vi ibland är bättre på att tänka ut strålande aktiviteter än att gemensamt genomföra dem. Några är mer handlingskraftiga än andra. Men så är det ju i de flesta styrelser, några snackar och andra gör. Några dogmatiska diskussioner om könskrig eller särart förekommer inte. De flesta av oss skulle nog definiera sig som likhetsfeminister, d v s män och kvinnor är på det stora hela, bortsett från vissa fysiska företräden, lika.


De krav vi brukar komma med är sådana som delad föräldraledighet, lika och likvärdig lön, krossa rasismen, stoppa våld mot kvinnor och ta hänsyn även till kvinnor när man bygger samhället.

Det är med tanke på ovanstående synnerligen intressant när man av antifeminister som nyliberalen Pär Ström och andra feminister som traditionellt liberala Fredrika Bremerförbundet framställs som "Talibanfeminister". Eller "Män är djur-feminister". Eller "Jävla gubbe, jag skall slita dig i stycken-feminister". Låt oss titta närmare på dessa feminismkonstruktioner. (För de är konstruerade.)

"Talibanfeministen"
Begreppet har myntats på senare tid och källan verkar vara (inte sällan ny-) liberala aktörer som t ex ovan nämnde Ström. Det torde härröra sig från ett tal som Gudrun Schyman höll på Vänsterpartiets kongress 2002. Där konstaterade Schyman att "...samma normer, samma strukturer och samma mönster finns i såväl talibanernas Afghanistan som i Sverige."

Detta kan ju inte vara så himla kontroversiellt om man tittar på vad hon faktiskt säger, d v s att det finns en ordning i samhället som underordnar kvinnor i förhållande till män, oavsett var man bor och att detta tar olika uttryck men bygger på samma grund, att män är överordnade och skall ha makten över och framför kvinnor. Högermänniskor som Maria Abrahamsson och Pär Ström håller självklart inte med. För den förra existerar inga könsorättvisor, skrev hon själv i SvD igår. Tror att hon utgår från att vi alla är individer och det inte går att se generella mönster och strukturer i samhället. För den senare existerar bara könsorättvisor och strukturer när det gäller förtryck av män. Att Fredrika Bremersällskapet verkar ifrågasätta Schymans analys är däremot väldigt intressant i sammanhanget, där har ju ändå frågan om könsrollernas inverkan alltid varit central.

Något som också är centralt i detta sammanhang är att det idag pågår en debatt om s k "hedersvåld" där vissa debattörer gärna vill särskilja denna form av våld från den form av våld etniskt svenska kvinnor möter. Det finns skillnader, men det Schyman pekar på är att det i båda fallen rör sig om en patriarkal ordning, utövad av kvinnor, män och ibland hela familjer som vill kontrollera kvinnor. Oavsett om det är en sambo som slår ihjäl sin partner och gömmer henne en månad i oljepannan när hon vill skiljas eller en styvfar och bror som med modern närvarande kastar ut en ung flicka från en balkong, så handlar det om att hålla fast kvinnan i ett mönster som man tror gynnar männen/traditionen/ordningen/tryggheten/normen. Pär Ström är något på spåren när han säger att män faktiskt inte gynnas, men han går vilse när han tror att det är feministerna som skapat denna ordning.

Talibantalet skrevs för övrigt av en man.

"Män är djur-feministen"
På denna blogg har jag skrivit återkommande om Ireen von Wachenfeldts uttalande och Dokument inifråns s k journalistik. Det enda man kan säga är att det var SVT:s journalist som tvingade fram detta uttalande (som inte ens var ROKS uttalande utan härrör sig från en amerikansk 1960-talsförfattare) för att vinkla ett program i ett syfte som passade hennes och redaktionens syften att bevisa att ROKS var konstiga feminister. Att journalisten och ROKS tidigare haft olika uppfattningar om just hedersvåldsfrågan kanske bara är en tillfällighet. 


Fakta är i alla fall att journalisten förespeglat ROKS att hon skulle göra ett program om organisationens och deras medlemmars arbete med att stödja, hjälpa och skydda kvinnor som de jag nämnt ovan. Dock skiljer sig tydligen journalistens och ROKS analys i hedersvåldsfrågan. Uppslaget till programmet Könskriget  lär ha kommit från Marianne Spanner som gjorde dokumentären om Fadime där hennes far och manliga släktingar skildrades ganska närgånget. Könskriget-journalisten var, om jag inte är felunderrättad, researcher åt Spanner inför dokumentären om Fadime.


Kan det vara så att hela berättelsen om Könskriget uppstått ur frustrationen över mordet på Fadime? Och för att man upplevt att ROKS inte sett saken på samma sätt som man själv?

"Jävla gubbe, jag skall slita dig i stycken-feministen"
Man skulle kunna bli konspiratorisk när det gäller SVT:s inblandning i konstruerandet av fulfeminister. När Feministiskt initiativ höll sitt första årsmöte i Örebro kom ca 400 feminister från alla läger och alla delar av landet. Liberala, radikala, likhets-, särartsfeminister osv. Innan mötet hade arrangörerna anlitat några personer som uppträdde på scenen.


Mot slutet av den minst timmeslånga kavalkaden äntrade Radical Cheerleading scenen. Dessa består av ett gäng tjejer med kroppar som snarare ser ut som tjejers kroppar brukar än som cheerleaders brukar se ut. De sjöng några verser och avslutade sedan med att berätta om hur en av deras vänner blivit våldtagen av en jävla snubbe. När hon låg blåslagen i ett buskage kom en annan man förbi, och hon trodde han skulle hjälpa henne. Men han blev tydligen kåt och våldtog henne han också. Vännerna skrev en vers om att jävla gubbe, nu slår vi tillbaka, vi skall slita dig i stycken. Typ.


De flesta förstår nog att man blir arg över detta, och att det då är bättre att skalda om det än att faktiskt gå ut på stan och slåss.


Men SVT:s Aktuellt hade en helt annan agenda. De klippte ut denna lilla vers, ingenting annat från själva årsmötet eller resten av kavalkaden. Sedan satt Anna Hedenmo i studion och försökte få Gudrun Schyman att svara på varför Feministiskt initiativ ville slita män i stycken.


Helt i linje med den ett par månader tidigare visade dokumentären Könskriget. En dokumentär som man alltså planerat sedan mordet på Fadime.


Vi har alltså ett statligt public service-bolag som på bästa sändningstid framställer Fi:s politik utifrån en fristående performancegrupp och ROKS arbete med misshandlande kvinnor utifrån en bok som skrevs i USA för 40 år sedan.


Sen har vi aktörer, feminister och icke-feminister, som med sina egna agendor vill få oss som arbetar för jämställdhet och mindre våld i samhället att framstå som fulfeminister. Varför? För att vi aldrig ger oss, för att vi fortsätter det aktiva arbetet för att skapa ett samhälle där kön inte spelar roll? För att vi upplevs som vänster i motsats till den enda rätta vägen - liberalismen? För att vi ifrågasätter att vissa män (invandrade sådana) skulle vara mer våldsamma än etniskt svenska män?


Handlar det om höger och vänster? Om att vissa liberaler och konservativa inte delar analysen om könsmaktsordningen? Och att de liberala feminister som gör det är mer liberala än feminister?


Eller bottnar alla tre fulfeminismerna ovan egentligen i Marianne Spanners och Evin Rubars program om Fadime och Könskriget och deras meningsskiljaktigheter med ROKS. Hade Radical Cheerleading fortfarande varit ett samtalsämne om inte Könskriget visats, hade det ens kommit upp? Hade Könskriget skapats om ROKS helt delat Spanners och Rubars analys om hedersvåld?


Är det därför Schymans talibantal plötsligt får liv igen tillsammans med Radical Cheerleading och Ireen von Wachenfeldt? Genom liberala kärl?


Ja, det skulle krävas en djupare diskursanalys för att studera detta fenomen. Det får jag spara tills jag får tid att återvända till universitetet.  


Källor: Bl a
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=420242
http://www.journalisten.se/artikel/9114/rubar-fick-telefonhot


fredrika bremer-förbundet ser grandet i sin systers öga men missar bjälken i sitt eget

I ett öppet brev till Pär Ström skriver Fredrika Bremerförbundets ordförande Ann Falkinger bl a följande: 

"Män är djur- och Talibanfeministerna", som du fokuserar på, är en liten men högröstad grupp feminister med udda åsikter. Att ta sin utgångspunkt som du gör i den lilla skaran är som att göra som han som tappat sin nyckel och förgäves letar under gatlyktan, och bara där."

och

"Varför har "Män är djur- och Talibanfeministerna" fått så starkt genomslag?"

och
 
"Det är trist och beklagligt att den här lilla gruppen får så stor uppmärksamhet. Det ger en ensidig och felaktig bild av feminism och ytterst blir avsaknad av en konstruktiv diskussion till nackdel för demokratin."

Ja, om inte ens Fredrika Bremerförbundets ordförande ser igenom bilden av att feminister anser att män är djur eller att de är talibaner, så är det kanske inte så konstigt att det får starkt genomslag. En ordförande för ett av våra äldsta kvinnoförbund borde kunna genomskåda denna dramaturgi. Kan Ann Falkinger ge exempel på vilka den "lilla högröstade gruppen" är?

Jag misstänker att namn som Ireen von Wachenfeldt, Gudrun Schyman och gruppen Radical Cheerleading finns i hennes tankar. Liksom i Pär Ströms. Därmed sällar sig Falkinger faktiskt till Ström. Och bidrar själv, förmhoppningsvis helt omedvetet, till att förstärka bilen av feminister som människor som anser att män är djur och att jämföra med talibaner.

Omedvetet, hoppas jag. Trots att det för en feminist som håller sig någorlunda välinformerad inte längre kan vara okänt hur både "män är djur", "svenska män är talibaner" och "jag hatar dig jävla gubbe" ryckts ur sina sammanhang.

Jag rycker själv citaten ovan ur sitt sammanhang. Det öppna brevet syftar till att lyfta fram det goda med kampen för jämställdhet. Men det är uppseendeväckande att Fredrika Bremerförbundet måste utmåla sig själva som sansade, goda kvinnor som kämpar för jämställdhet medan man samtidigt utmålar en annan grupp som rabiata, högröstade fulfeminister. Fast både von Wachenfeldt, Schyman och den arga kvinna som skrev versern om våldtäktsmannen (den jävla gubben) förmodligen har exakt samma mål som Fredrika Bremerförbundet.

Varför detta särskiljande mellan fina och fula feminister? För att rättfärdiga sig själva och inte framstå som några rabiatfeminister som vill ha jämställdhet på männens bekostnad? (D v s män får avstå löneutrymme för att kvinnor skall komma ikapp, män får avstå pensionsutrymme för att pensionerna skall göras könsneutrala osv.)

Man kan undra. Synd är det att inte alla feminister vågar stå upp för det gemensamma målet utan att hacka på varandra.

Källa: http://www.fredrikabremer.se//site/page/147?nid=5102602


Gonatt SF


Under förra året köpte vi de flesta av de filmer vi ville se på DVD. Ingen av oss är särskilt benägen att ladda ner, vi tjänar såpass bra att vi utan vidare kan betala 199 kr för den film vi vill se. Med SF:s nya priser så är det dessutom billigare. Biljetterna kostar nu 100 kr exklusive popcorn och läsk. Klart billigare att köpa filmen alltså.

Men lite sörjer man ändå biobesöken. Det är ju himla trevligt. Men efter SF:s senaste attack mot kunderna så har denna känsla av sorg övergivit mig. Med sin totala monopolställning, biovärldens Fortum, så tror sig SF kunna bete sig precis hur som helst. Nu senast har man förvägrat sajten biotider.se att lägga upp SF:s biotider. Med följande, helt absurada kommentar:

"Föreställningstiderna är inget allmängods." (enligt en Thomas Runfors på SF)

Nänä, här skall inte pöbeln få komma och tro att de skall ha tillgång till när vi visar våra filmer. Om någon annan ger oss gratis marknadsföring skall vi minsann jaga dem tills de blir en liten blöt fläck, och den fläcken skall vi torka och sätta in i ett album och ge deras mammor i julklapp. För att travestera Galenskaparna.

Jag föreslår att allmänheten helt enkelt låter SF behålla sitt gods. Gå i stället in på http://www.biotider.se/i.php och leta reda på en annan biograf. Se något annat än Arn och mainstream monopolbio. T ex underbara Folkets Bio-biografen Zita på Birger Jarlsgatan. Och vill ni se Arn så går den på biografen Falken i Jakans centrum.

Ikväll visar Zita följande filmer:
Den stora utförsäljningen
20.15
Tuyas bröllop
18.30, 20.30
Polisorkestern som kom bort
16.30, 18.15
Vid himlens utkant
av Fatih Akin
16.15
CINEMAFRICA:
Barakat!
17.00
Africa Paradis 19.00
Heartlines 21.00
http://www.cinemafrica.se/
Fyra fruar och en man
av Nahid Persson
Endast helger
Min fröken är en utomjording 50 kr
Endast helger























Källor:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_849945.svd
http://www.biotider.se/
http://www.zita.se/

Sedlighetssårande bröst

"...på ett uppenbart sedlighetssårande sätt uppträtt anstötligt..." har en kvinnlig 49-årig lärare gjort när hon drog upp sin tröja och visade brösten för en elev i klassrummet. Enligt tingsrätten.

Vi får väl anta att eleven var under femton, då ingen anmält honom för att han innan bröstvisandet stått framme vid tavlan och ritat "streckgubbar med stora bröst, samlagsbilder och skrivit könsord".

För det kan väl inte vara så att det är OK att rita bröst och knullbilder, men inte visa?

Å andra sidan blev ju en man frikänd i veckan för att ha tagit bilder på en kvinnliga bekants könsorgan med en morot intill medan hon låg däckad (endera för att hon drogats eller för att hon var full). Och sedan skickat bilderna till henne. Det var tydligen inte sedlighetssårande.

Var gränsen går för vad som är OK verkar vara mycket flytande...

Källa: http://www.expressen.se/nyheter/1.1037846/boel-49-visade-brosten-for-elev-i-klassrummet

Vad har hudfärg med rasism att göra?

image279  image280  image281
Häromdagen spelade presidentkandidat Hillary Clintons man Bill ut "raskortet" d v s gjorde klart för alla vita väljare att Barack Obama minsann är en färgad man. Detta genom att peka på att många färgade röstar på just Obama. Läser idag i Svenska Dagbladet att Obama vann i Idaho, en delstat med en majoritet vita väljare. Och tidningen Idaho Statesman konstaterar att

"Obamas stora vinst är en kraftig motbild mot det felaktiga påståendet att rasism tolereras i Idaho."

Som om rasism alltid har med hudfärg att göra. Jag menar, liksom många vithetsforskare, att rasism är tätt sammanlänkat med klass. Genom att göra en klassresa, eller helt enkelt födas i rätt samhällsgrupp, kan du avancera på vithetsskalan. Ett exempel på detta är att det tog ganska länge för mig att upptäcka att Condoleeza Rice faktiskt är färgad. Ju högre utbildning och samhällsposition ju "vitare" upplevs du och ju mindre blir risken att utsättas för rasism.

Nu säger jag inte att färg inte spelar roll. Det kan ha varit skillnad om Barack haft samma hudfärg som sin farmor hemma i Kenya samt gått klädd i andra kläder.

Någon annan dag skall vi fundera över vad som hänt om Barack kommit ut ur garderoben och erkänt sig ha ett förhållande med en man.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_846321.svd

Min systers migrän

image278
Min yngre syster och jag är lika på många sätt. Främst delar vi en viss sorts humor och många, många minnen även om det skiljer ganska många år mellan oss. Dessa minnen kan iofs vara lite olika färgade beroende på att vi haft olika position.

T ex har syrran berättat om när hon fick komma och hälsa på mig i Stockholm, hon var väl kanske tio och jag tjugoett. Mamma var på nån fackkonferens ute på Djurönäset och Sara fick bo hos mig i Ulvsunda och följa med till mitt otroligt spännande jobb på Svenska Finans vaktmästeri. Där fikade vi och spelade tji och tre, ett spel där man satsade pengar på hur många gem vi gömde i händerna - jag var rätt bra på det. Kollegorna på internservice var de bästa man kunde ha, chefen Benke också.

Många original fanns det, med det gemensamma att vi alla var ganska barnsliga. Så när det kom ett riktigt barn på besök, vilket var rätt ofta, både Steffe och Sture hade småbarn, så ägnades större delen av dagen åt att hitta på bus. Barnen blev en förevändning god som någon. Syrran tror jag vi stoppade in i en stor kartong och tejpade igen och gjorde andningshål.

På kvällen var hon och jag på Roger Rabbit och på Mc Donalds. Efteråt har hon berättat att det var hennes första besök på detta etablissemang och att hon förvånats över att dom hade ris mellan bröd och hamburgare. (Det var hackad lök.) Efteråt åkte vi tunnelbana ända till Alvik.

Tydligen gjorde detta Stockholmsbesök stort intryck på min syster. Och hennes bästis hemma i Karlstad. Så stort att dom tydligen båda skrev berättelser i skolan om Syrrans besök i kungliga huvudstaden. Själv minns jag det mest som att jag var lite brydd över det enorma ansvar som lagts på mig, att ta hand om lillsyrran alldeles själv. Jag var alltså 21, en ålder då man ju rent teoretiskt skulle kunnat vara förälder själv. Att små vardagsdetaljer skulle kunna framstå som spännande för en 10-åring fattade jag nog inte.

En olikhet mellan oss är att min syster ligger en bit ovanför mig på kontrollfreaksskalan. Hon tycker om när det är ordning och reda och allt finns på sin plats. Där det gärna får stanna. Sortering är ett stort intresse och ingen slår henne när det gäller att packa en biltrunk eller ett förråd. Ibland leder denna kvalitet till att bra-att-ha-saker inte alls finns där dom är bra att ha, utan någon annanstans, dit dom sorterats enligt ett för oss mer praktiskt lagda obegripligt tankemönster. T ex så kan man tycka att en elsladd skall hänga i närheten av ett eluttag, inte nere i vedboden där ingen el finns. :)

Varje vår börjar min systers migrän med att hennes äldre (och större) syster börjar planera inför sommarsäsongen på Torpet. Tänk så mycket man skulle kunna göra. Bygga duschrum, skaffa friggebod för gästerna, mulltoa, anlägga en ny terass... Och tänk på alla dessa blommor man kan driva upp. Vi skriver nu februari och den äldre systern har redan meddelat att ett kompostbygge är att vänta. Till saken hör också att jag kommer befinna mig endast tre mil från Torpet det närmaste halvåret, till skillnad mot systern som sitter 25 mil bort i Göteborg.

Idag inhandlades träskor på Knulp, vilket jag självklart genast meddelade min syster via SMS. Som en liten påminnelse om hur bra det är att ha när man skall jobba med alla projekt ute vid Torpet. Väl hemkommen beställdes dahlior, ranunklar och ixior. Och jag kan knappt bärga mig. Samtidigt väntar förra sommarens stora projekt på att avslutas: Paneluppsättning i övre hallen samt målning av densamma.

Och den yngre systern, hon grämer sig över att vårt husköp i Småland inte blev av, för där hade vi ju kunnat kanalisera vår projektenergi i projekt som inte stör ordningen på Torpet.

Men, det kan dock konstateras, att det är trots allt väldigt bra med syskon!

Jag tänker hoppa ner från Eiffeltornet

Eiffeltornet
Igår fick vi se en liten bebis kastas ut från tredje våningen i ett brinnande hus i Tyskland och idag fick vi veta att han överlevt. (Liksom hans föräldrar som hoppat strax efter men skadats då brandkårens uppblåsbara matta inte funkat.)

Något senare kommer nyheter om den 25-åriga kvinnan som tänkt ta livet av sig genom att kasta sig ut från Eiffeltornet. Hon stoppades inte i hissen upp, som Ted Gärdestad hoppades i sin gamla slagdänga. Dock verkade hon ändå vara ämnad för något mer här i livet då hon tydligen överlevt fallet på 50 meter, om än svårt skadad.

"Jag tänker hoppa ner från Eiffeltornet, om du sviker mig
För jag ska hämnas om jag lämnas, ensam utan dig
Oh! Jag hoppar ner från Eiffeltornet, om du lurar mig
Men jag hoppas att jag stoppas, i hissen upp av dig."

Källa: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1285693

Läckert och smakfullt i bilvärlden

image277
Det sägs att detta skall föreställa Volvo V70. Men det ser ju alla att en så läcker och smakfull bil måste vara en Peugeot 307:a!

som ett ufo i bermudatriangeln

image276
Jag rör mig i en liksidig triangel med en omkrets på 90 mil.  Ner på Vätterns östra sida via Ny-, Norr- och Linköping och upp på den västra via Skövde, Mariestad, Gullspång och Krillehôla. Sen går färden via Karlskoga, Örebro, Västerås till Vällingby. På sex dagar har jag kört denna sträcka två gånger. Skojar om att jag kommer försvinna någonstans på vägen i denna triangel under det närmaste halvåret.

Mellan resorna hinner jag umgås med den lille mannen, som numera hämtat sig från sin cykelincident. Samt bekanta mig med de nya kollegorna i Karlstad. Och igår hann jag till och med med ett besök i Yttre Rymden. Det senare är mina vänners inredda förråd på Hammarö. Sov så skönt att jag höll på att försova mig i morse.

- Mamma, när skall din vän åka hem?

Frågade sexåringen det första han gjorde när han vaknade. Samtidigt som det är ganska spännande med besök är det ju lite läskigt också. Ett plus med att jobba i sin födelse- och uppväxtsstad är dock att man hinner med att umgås lite mer med människor man annars träffar högst en gång om året.

Planerar dessutom en kompost på Torpet. Har köpt en bok och lärt mig allt om kombinationen kväve/kol och huruvida man skall köra hushållsavfall mixat med vedartat avfall. Skall nu bara hitta en bra kompostlåda.

Har bjudit in mina norska vänner till midsommarfirande och känner mig förutseende. De var mycket lyckliga över utlovad midsommarstång, det hade dom bara sett på TV, och undrade om torpet var rött, till och med. Den ultimata exotismen. Och det är det ju.

På bilden ovan ses ett annat sorts ufo. Läsaren får själv avgöra om jag avser lampan eller den blåslagne.

service och inte

Veckans serviceros: Holmgrens Bil i Jönköping
Veckans servicetistel: Peugeot Assistans

Igår skulle jag åka till Karlstad på möte och vidare till Stockholm för möte med mina gamla ombudsmannakollegor. Som jag redan förstått så var röret till ljuddämparen sönderrostat och jag körde bilen den dryga kilometern till Holmgrens bil.

Efter dryga sex års Peugeotägande har jag erfarenhet av två olika Peugeotverkstäder i Stockholm. Denna erfarenhet är inte enbart positiv. Långa väntetider innan man får lämna in bilen och långa väntetider innan man får den tillbaka. Snorkiga verkstadskillar som behandlar en som om man vore en idiot för att man inte är bilmek. Dyrt. Ja, det finns en del att invända emot, mest detta med väntetiderna och lite motvillig service.

Men icke på Holmgrens Bil i Jönköping. Trevligt, professionellt bemötande från samtliga inblandade, både servicekillen, biluthyrningskillen, verkstadskillen och informationsdiskkillen. Bilen fixad för under 2 000 spänn på bara ett par timmar. Hyrbil direkt, utan en massa pappersskrivande, för den 90 mil långa färd som jag fick klara utan min Peugeot. Måste säga att jag är lite impad över Toyotan jag fick hyra. Svårt hålla hastighetsgränsen dock...

Impad är jag dock inte över Peugeot Assistans. Om dom inte bogserat in mig till verkstan så tänkte dom minsann inte ge någon hjälp till bilhyra.

- Hade jag vetat det så hade jag rekommenderat dig att köra upp till Statoil (200 meter) och ringa dem så de fått bärga ner dig hit, sa servicekillen.

Nu återstår att ringa If försäkringar för att kolla om min Bilextra-försäkring täcker sådant här. Förmodligen inte. Men så behöver jag ju heller inte förnya den premie som dom just skickat till mig.

Min lilla bil verkade dock pigg och glad igen och på måndag bär det åter iväg upp genom skogarna till Värmland. Även den lille mannen verkar ha hämtat sig från sin cykelolycka, nya glasögon är på väg och svullnaden har lagt sig.

Ikväll ser vi På Spåret i repris för att försöka slå vårt personliga rekord på 45 poäng från programmet om Moskva, Lund och Oslo. Det enda kluriga just nu är om vi skall ha libanesiskt eller thailändskt till middag.

Veckans hedersomnämndande: De två män som hjälpte den lille mannen att stoppa blodflödet från hans ögonbryn när han körde ikull i torsdags morse.

RSS 2.0