Sex en mänsklig rättighet?

Vad är det som får folk att resonera som om sex vore en mänsklig rättighet. Författaren Sören Olsson frågar sig i Aftonbladet om hur långt han skall vara beredd att gå om hans handikappade son en gång i sitt liv vill vara naken med en tjej.

Det finns många saker i livet som inte alla människor får uppleva. Lyckan att hitta en partner att leva med till exempel. Eller lyckan att bli föräldrar. Men det innebär ju inte att jag går ut och köper en man eller ett barn för det. Som om det vore min rätt att få vara gift eller få vara förälder. (Skiljer här på rätten att få/bli och rätten att ha/vara.) Lika lite kan det ju vara någons absoluta rättighet att få ha sex med en annan människa. Sex handlar för mig om gemensamt njutande och bygger på en ömsesidig överenskommelse, på frivillig basis, d v s inte för att man får betalt eller betalar för det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hoppas Jesper Odelberg kommer att svara på den här debatten. Han som själv är funktionshindrad har sagt apropå att det finns de som anser att just män med funktionshinder ska få sexhjälp:
"För det första, vad hände med de funktionshindrade kvinnorna? För det andra är sex ingen mänsklig rättighet, alla har rätt till sin sexualitet men det är en annan fråga. Och för det tredje, om någon har rätt till sex, vem är skyldig att ge det?"
Är du kvar på HTF? Eller vad gör du nu för tiden?

2007-02-15 @ 20:05:45
URL: http://www.evalenajansson.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Jag skulle precis skriva det som Eva-Lena gjorde här: om det är en rättighet (som skolgång t ex, eller hälsa), så finns det någon som har en skyldighet att ge. Hur den ekvationen går ihop har jag aldrig fått förklarat för mig..

2007-02-16 @ 09:48:57
URL: http://www.tokfeminist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0