Maskerad i konungariket Sverige

kring 1970.

7761-94

Hittade denna bild när jag gick igenom och scannade gamla foton. Bilden föreställer mina goa föräldrar hemma hos farmor och farfar. På väg till nån maskerad. Slås av att tiderna ändå förändrats under min livstid. Min far kunde berätta om när han första gången såg en färgad människa, även om han inte använde just det epitetet. Det var på järnvägsstationen i Kristinehamn. Själv minns jag hur vår 'fröken' i tredje klass berättade att nu skulle två nya elever komma till vår skola, Guillermo och Claudia från Chile. Mot dem skulle vi vara snälla. Även om dom såg lite annorlunda ut. På Kronoparksskolan var dom först med icke-nordiskt ursprung. Men så har jag under min ännu inte fyrtioåriga livstid hunnit uppleva hur det var före kebaben, då när det fanns två pizzerior i hela Karlstad och höjden av exotism var Alpinas salta cappriciosa.

Men än idag kan diskussion uppstå på middagen med vännerna över deras påstådda rätt att använda 'the N word'. Än idag blir folk förbannade på Centrum mot rasism för att dom påpekar att Nogger Black-reklamen kanske inte är helt OK. Och än i dag försöker Svenskt Näringsliv dölja att det förekommer diskriminering av människor med annat etniskt ursprung än det svenska på svensk arbetsmarknad. De släpper en rapport och förklarar högtidligt att någon sådan diskriminering finns inte. Blandar vilt andel med antal, jämför en invandrad grupp med en annan och försöker maskera det faktum att dom inte en enda gång jämför invandrade personer med etniska svenskar. 

Maskeraden fortgår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0