Konvalesens, kanel och lutfisk

image261 image262
Sitter just nu och funderar över vad jag kan komma att behöva ha med mig på min resa till Sveriges Jerusalem i morgon. I måndags utsattes jag för en lapraskopisk operation vilket ju var en upplevelse. På tre dygn lyckades läkarna och sköterskorna både operera, smärtstilla och få mig i tillräckligt gott skick för att jag själv skulle kunna ta min väska, promenera ner till apoteket och sedan ta en taxi hem vid lunchtid i torsdags. Sen kom den lille mannen hem och det bidrar såklart till ett snabbare tillfrisknande.

Eftersom läkarna ordinerat vila och vistelse utomhus/i upprätt ställning (för lungornas skull) tillbringade vi gårdagens eftermiddag i Kista Centrum shoppande efter julklappar och ätande förmodligen en av de godaste tom kah gai jag någonsin smakat, med undantag för Lindas såklart! Sawadee i Kista Galleria slår sina systrar inne i stan med hästlängder. Mums!

Idag har jag sorterat kryddor och förundrats över hur man kan ha fyra burkar kanel och ändå ständigt tro att just denna krydda saknas hemma. Nu har jag rensat ut och slängt kryddor med utgångsdatum så långt tillbaka som i förra seklet. Den lille mannen håller på att rensa lite i källaren så att vi skall få in alla miljonerna flyttkartonger där. Sist gav vi bort dem men kom nu på att de är rätt dyra att köpa in, så nu kommer snålvargarna att spara dem.

Sitter för övrigt och dreglar och är vansinnigt sugen på lutfisk. Skall inhandla detta för intag på julafton. Det blir en alternativ julmiddag i år med bara det godaste vilket lär bli just lutfisk, Janssons, rödbetsallad. Och sill och lax förstås.

En lugn skön jul och nyår skall det bli medan vi vilar upp oss inför vad som förmodligen kommer bli än ännu mer hektisk vår än den höst vi nu lämnar bakom oss. 1 januari börjar jag jobba i Unionen! (www.unionen.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0