Manliga normer

Idag på lunchen råkade jag överhöra ett samtal mellan två män som slagit sig ner vid mitt bord på lunchrestaurangeni Sumpan. Den äldre av de två berättade liksom i förbigående att han fått ett nytt barnbarn. (Jag lyckades inte klura ut om han var farfar eller morfar till det nya barnet.) Hursomhelst så sken hans bekant upp och uttryckte att det ju var väldigt roligt.

- Ja, sa farfar/morfar, det blev ju en pojke också.

Det var tydligen extra trevligt då de tidigare barnbarnen var flickor. De fortsatte att tala lite om detta och så säger farfar/morfar:

- Ja, jag har köpt en radiostyrd bil till honom!

Hans bekant la upp ett flatgarv och tyckte tydligen att detta var väldigt kul. Samtalet fortsatte om hur den fyra veckor gamle killen skulle kunna uppskatta denna present senare i livet, och att det ju var trevligt med ett barnbarn av hankön då det ju innebar att farfar/morfar skulle få lära honom lite tekniska saker osv.

Där var jag tvungen att lämna lunchhaket. Men jag funderar fortfarande på varför inte hans andra barnbarn fått radiostyrda bilar eller sågs som extra trevliga att få. Och man slutar aldrig att förundras över vårt extrema behov av att göra kön.

Veckans boktips får därför bli Ylva Elvin-Nowaks och Helene Thompsons Att göra kön. Hade jag haft den med mig i väskan hade farfar/morfar fått den av mig direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0