Normen skaver hos IKEA
Idag går Prideparaden av stapeln i Stockholm. Stockholm Pride har i år bl a sponsrats av IKEA. Anledningen till att IKEA satsar pengar i Pride är förmodligen både för att 'make a statement' och för att tjäna rosa pengar. IKEA är också ett företag som ofta placerar sig bra på listor över företag som tar jämställdhet och mångfald på allvar. Det är alltså helt i sin ordning att företaget satsar på Pride när temat är just mångfald.
Men, under Pridevckan råkade också IKEA-katalogen dimpa ner i Stockholmarnas brevlådor. Bläddrar igenom dem över min brunch idag och inser plötsligt att IKEA inte verkar ha fattat ett dugg. För ingen skall ju få mig att tro att inte både beslutet att sponsra Pride och beslutet om hur katalogen skall se ut har passerat samma marknadsavdelning.
Detta är inledningen till IKEA-katalogen 2006. Och man kan tro att det väl bara var en scen som man ville spela upp inför en majoritet (förmodar vi) svenska heterofamiljer. Men ju mer jag bläddrar ju mer inser jag att bland IKEA:s kunder finns ingar flator och bögar, inga människor med annan etnisk bakgrund (den första dyker upp på sidan 42 busigt uppkrupen på köksbordet med en massa etniska markörer i inredningen), inga funktionshindrade, inga äldre...
Eller är det jag som inte fattat nånting. Är familjen i början av katalogen egentligen Lasse och Peters två söner som Lasse tagit med till sin syrra för att mysa lite en dag? Är de två heteroparen på parmiddag egentligen Håkan som är gift med Örjan och Jenny som är sambo med Linda? Och är den grånade mannen som lagar mat med sina blonda döttrar egentligen deras plastpappa från Serbien? Och den suddiga kvinnan på sidan 56 är kanske just 56.
Tyvärr tror jag inte att det är så i IKEA:s värld. Vilket är tråkigt, det är det nämligen i deras kunders olika världar. Bättring IKEA! Ett tips till er marknadsavdelning kan ju vara att se utställningen Normen Skaver som pågår till september på Kulturhuset!