helga sabbaten

Den lille mannen och jag blev i helgen varse att vi rör oss i ett parallellt universum i hans nya arbetsstad. Eller i en parallell diskurs om man så vill. Där vandrade vi gatan fram på söndagen efter att ha tagit en promenad och en öl. Framför oss gick en ung man i jeans och slipover. Mannen möter två äldre damer varpå den ena damen säger glatt:

- Jasså du ärr leidig på sabbaten!

Den lille mannen och jag stirrade förbluffade på varandra. Enda gången vi brukat ordet sabbat är väl i kombination med Black och då syftande på hårdrocksgruppen. Ja, fanns det inte en låt som gick nåt i stil med come, come, come to the sabbath, come to the sabbath, Satan's there också? Om jag inte minns fel från min tid med hårdrockarna i Karlslund (Örebro). En googling visar att det tydligen var nån obskyr grupp vid namn Black Widow.

Något säger mig att det inte var detta damerna i fråga hade i åtanke. Men varför lät de så förvånade? Den enda förklaringen vi kan finna till att den unge mannen i fråga inte brukar helga sabbaten är att han är präst/pastor.

Jönköping är verkligen en intressant stad.


Kommentarer
Postat av: Sara

Välkommen till lilla Jerusalem! =)
Bortsett från det tycker jag Jönköping är en väldigt fin stad. Hade det inte varit för att den låg för nära min uppväxts "hemma" så hade det varit en potentiell stad att bo i för min del. Nu räcker det med att besöka syskon och vänner där.

2007-09-19 @ 11:38:12
URL: http://saratanker.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Ja, jag är ju grymt impad av Jönköping i övrigt. Strand mitt i stan, två sjöar mitt i stan, massor av bra restauranger (fast jag inte förstår varför dom har pommes frites på pizzorna) och hur mycket affärer som helst. Shoppingens Mecka och frireligiositetens Jerusalem...
Fast bioutbudet suger nu sedan Astoria gått ikull. Det är faktiskt skandal!

2007-09-19 @ 13:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0