Guldkorn funnet i Molkom!

image159

Molkom. Denna lilla håla med 2 000 invånare mellan Karlstad och Filipstad. Senast nämnt i pressen när en vettvilling i Volvo körde ihjäl två män på valborgsmässoafton.

När vi vistas på Torpet kan vi välja mellan Konsum i Molkom och ICA i Väse när det gäller att införskaffa dagens tidning, glass eller enstaka matvaror. (Storköp sker på Obs! i Bergvik eller på Willys på Våxnäs, d v s inne i Karlstad.)

Många gånger har jag lagt märke till skylten vid korsningen mellan Filipstadsvägen och Kristinehamnsvägen i Molkom, den som säger "Antikt". Har undrat om det verkligen är antikviteter eller loppis. Så i helgen var vi på mârten i Molkom. Det brukar inte vara så mycket att se, men det livar ju upp en lördag på landet att gå runt och titta på stånd med foppatofflor och plastpåsar. 

Plötsligt får vi se en skylt som pekar ut en stor gul villa som antikvitetshandel. Nu skall vi kolla in om det är något att ha, tänker vi. Något att ha? Det måste vara ett av årets understatements. Är osäker på om jag tidigare sett något liknande. En mer smakfull antikhandel tror jag inte jag sett. Den är dessutom gigantisk. Fylld med konst, möbler, glas och porslin. Kvaliteten förstärks förstås av ett par ex av Björnjägarns alster. :) (Jag härstammar ju faktiskt från Bergslagen där han cyklade runt.)

Som vanligt vände vi oss till farbrodern för upplysningar. Och fick veta att Svennis köpt sitt möblemang på detta antikpalats, när han köpte sin herrgård i Torsby. Karln har uppenbarligen smak, även om man inte alltid kan tro det...

Åk dit! Eller hälsa på dem på nätet. På bilden syns en serveringsvagn som vi skulle köpt direkt om vi haft råd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0