ett fackligt hjärta

image161

När jag är på jobbet är jag feminist, när jag sitter i F!:s styrelse är jag fackkämpe. Rollerna växlar lustigt nog beroende på sammanhang. Brukar jag säga. Men när det är dags för stridsåtgärder klappar det fackliga hjärtat lite extra snabbt. För det är ju så ovanligt. Inte en enda gång under min fackliga karriär, som nu är inne på 17:e året, har jag varit med om att en strejk verkligen blivit av. Kanske blir den det inte nu heller. Men under tiden vet vi att vi har ett massivt stöd från medlemmar och kollegor runt om i världen. När man läser danska kabinklubbens brev till sina svenska kollegor trillar faktiskt en och annan tår ur de fackliga tårkanalerna. Och feministen glädjer sig över att en kvinnodominerad arbetsplats sätter ner foten för bättre arbetsmiljö. Även kabinpersonalen behöver ju mat och kisspaus ibland, och som dom säger, vem vill flyga med trött och hungrig personal?

"Den kamp i förer er våres kamp, de krav i har er vores krav." (Ur fax, ovan, från SAS kabinklubb i Danmark.)

Vackert. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0