änglavakt, dalavår och franska och svenska sexister

Åter efter ännu ett konstruktivt och trevligt styrelsemöte med Feministiskt intiativ. Blir mycket imponerad av att tretton oerhört engagerade människor lyckas vara så fokuserade och lätta att ha att göra med. Det är inte helt vanligt i styrelsesammanhang inom ideella organisationer, inbillar jag mig.

Och inspirerad blir man ju av familjen Sunna som lämnat storstan för det vackra Dalarna. Vilket lugn!
Väl hemma igen kollar jag tidningar, bloggar och fixar det sista med protokollet. Surfar in hos "Ander-organet" som min farbror föraktfullt kallar den mycket borgerliga Nya Wermlands-Tidningen (NWT), och inser plötsligt att jag förmodligen hade änglavakt när jag blev påkörd på cykeln härom veckan. Bilder som denna borde vara en varning för alla bilister att ta det lugnt. Ändå kan man i "Ander-organets" konkurrent Värmlands Folkblad läsa att Värmlandspolisen förra veckan tog 320 fartsyndare, 29 misstänkta rattfyllerister och 27 trafikanter som saknade körkort. Det kanske ligger något i det där som mina skånska vänner sa när dom färdades genom Värmland med mig och min väninna bakom ratten, att hastighetsskyltarna i Värmland uppfattas som rekomendationer...

Och i Frankrike verkar både de som röstat på Sarkozy och de som inte röstat på Royal sett till att få en riktig skitpresident.

"Majoriteten av fransmän vill inte ha en sympatisk statschef. De längtar efter en stark man som upprätthåller lag och disciplin, ger skattemiljarder åt de redan mätta, rensar upp bland papperslösa invandrare och håller turken utanför EU."

Skriver Olle Svenning i Aftonbladet. Ségolène Royal är kanske inte en optimal kandidat men nog hade det varit bättre? "Lag och ordning och auktoritet, likvidera 1968!" Sådana slagord borde väl fått varenda vänstermänniska att rösta för att slippa Sarkozy? Det är mycket man inte begriper... Och det är klart, i Sverige har vi ju våra egna sexistiska och rasistiska alternativ att kämpa mot. Det är därför Feministiskt initiativ kommer att bedriva folkbildning mot rasism.  

"Feminismen är rasismens absoluta motsats. Där Sverigedemokraterna underblåser människors rädsla och fördomar argumenterar vi med fakta och kräver ett utplånande av vi-och-dom-tänkandet. När Sverigedemokraterna förenklar med syndabockstänkande komplicerar vi med helhetssyn baserad på anti-diskriminering utifrån universella mänskliga rättigheter" säger Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ, i ett pressmeddelande idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0