Snåla skator och giriga bukar

Äntligen hemma igen! Och under tiden jag roat mig på bröllop i Düsseldorf och mött våren i Göteborg så har jag blivit invald i Feministiskt initiativs styrelse. Känns som ett otroligt fint förtroende att få förvalta nu när Fi går in i en ny process. Göteborgsposten slog sig igår på ledarplats för bröstet och utgjöt sig över det hemska i att vi nästa år kan ta beslut om att ställa upp i val. Om detta beslutar medlemmarna. Och det har ingenting med de villkor som ställts upp för de bidrag vi tar emot 2007 att göra. Ställer vi upp i val 2009 eller 2010 och tar beslut om detta 2008 lär väl bidraget från Delegationen i fråga frysa inne för 2008. Då är det upp till medlemmarna att fundera på om vi har resurser (ekonomiska sådana, de personella har vi!) att driva en valrörelse. I dagsläget ser det mörkt ut.

När det gäller denna blogg så kommer den fortsätta att vara min egen. Feministiskt initiativ har en egen hemsida. Där kommer jag förmodligen också att synas med jämna mellanrum. I styrelsen sitter jag som feminist med stor kunskap om svensk arbetsmarknad och ojämställdheten och ojämlikheten på denna.

Svenska Dagbladet har gjort ett tappert försök att leta reda på en kvinna som kan kritisera att Gudrun Schyman går på bolagsstämmor och ställer frågor om varför bolagsstyrelserna inte är jämställda. Naturligtvis har dom hittat en sådan kvinna. Bam Björling heter kvinnan som kallar Gudrun Schyman för besserwisser för att den senare får massor av media när hon sätter fingret på ett stort problem i vårt samhälle, nämligen att näringslivet styrs av enbart (i stort sett) män. Ett exempel på hur det blir när män styr vi kan se när Svensk Handels vill ta ett litet steg (Björlings ord för hur jämställdhetsarbetet skall och bör ske) och ge kvinnorna i Handels lika mycket pengar i kronor som männen inom IF Metall. Vad händer? Jo, gubbarna i centralorganisationen Svenskt Näringsliv (de som brukar förespråka branschvisa och decentraliserade avtal) kliver genast in på banan och griper med sina klåfingrar kring Dag Klackenbergs öra och säger stopp. Inte fan skall tjejerna i handeln ha lika mycket pengar som gubbarna på verket! Vet hut!

Bam Björling vet jag inte mycket om men när jag googlar henne finner jag att hon hållt föredrag om att "snåla skator stoppar starka systrar" och börjar genast fundera över vad Björling är när hon säger åt Schyman att hon har för bråttom, att hon inte får vara en besserwisser utan att vi måste använda "de små stegens princip".

Kommentarer
Postat av: Annonym

Hej!
Du har verkligen helt rätt att Bam Björlings uttalande om de små stegens principer är märkligt.
Jag har hört mycket om denna person som sägs leda sitt "företag" Kvinnoforum med järnhand.
Jag tycker att Gudrun har fört upp frågan på dagordningen på ett viktigt sätt.
Lycka till med ditt nya viktiga uppdrag.

2007-04-03 @ 23:58:01
Postat av: Annonym

Hej!
Du har verkligen helt rätt att Bam Björlings uttalande om de små stegens principer är märkligt.
Jag har hört mycket om denna person som sägs leda sitt "företag" Kvinnoforum med järnhand.
Jag tycker att Gudrun har fört upp frågan på dagordningen på ett viktigt sätt.
Lycka till med ditt nya viktiga uppdrag.

2007-04-03 @ 23:59:23
Postat av: Anna-Karin

Tack. :)

2007-04-04 @ 06:53:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0