dum och fet eller dum och läkare

Så får vi ännu ett exempel på att läkarevetenskapen ser ner på feta människor. Nu är det dessutom feta människor med annan etnisk härkomst än den svenska som hamnat i blickfånget. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16132064.asp

"Kanske nås de inte av vårt förebyggande arbete kring kostvanor och beteenden, kanske vet de inte vart de ska vända sig vid problem. Även sociala faktorer och utbildningsnivå inverkar", säger Olof Stephansson läkare vid Karolinskas kvinnoklinik till SvD om att gravida kvinnor blir allt fetare.

Alltså, feta kvinnor vet inte hur dom skall äta rätt, dom är lite dummare än smala kvinnor eftersom dom inte klarar att ta till sig alla de kostråd varenda tidning fylls av. Dessutom är dom från underklassen och har taskig utbildningsbakgrund. I synnerhet om dom inte ursprungligen kommer från Sverige.

Nej, jag känner inte igen mig. Jag tror att de flesta feta kvinnor är ständiga bantare. Vi har förmodligen ägnat större delen av våra liv åt att äta rätt. Vissa av oss lyckas och förblir smala, vissa lyckas ett tag men ger upp då det går trögare och trögare att gå ner i vikt, vissa av oss sliter med motion och rätt matvanor men går ändå inte ner. Men att vi inte skulle vara medvetna om hur vi skall äta är en jävla myt, gladeligen spridd i media och genom program som Du är vad du äter i TV3.

Och för egen del, ju mer bildad jag blivit ju fetare har jag också blivit, ju högre upp i klasshierarkin jag rört mig, ju fetare har jag blivit. Men det är ju så lätt att se det hela som ett problem som bara drabbar white trash och minoritetsgrupper. För då kan ju läkarna fortsätta med sitt von oben-perspektiv, där dom är lite bättre, lite mer bildade, lite rikare än sina patienter.

Och inte gör det patienterna i fråga smalare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0