Polis, polis potatisgris!

en mig närstående blogg dansar polisen breakdance. I Landskrona ägnar dom sig åt att ta illa vid sig av häcklande musikstycken. En rap-grupp har dristat sig att på publikens begäran sjunga en nidvisa om polisen. Enligt Aktuellt skall de ha sjungit om att starta krig mot polisen och yttrat sådant som 'jävla snutjävel'. Indignationen är stor hos lagens långa arm, och åklagaren som valt att väcka åtal mot rapparna. (Betänk även att detta är staden där man vill förbjuda folk från att tala andra språk än svenska i Gustaf Adolfsskolan, även om förslaget nu tagits tillbaka av rektorn. Han blev väl upplyst om svensk diskrimineringslagstiftning.)

Alltså, vi har här krafter som stämmer ungdomar för att dom sjunger elaka sånger om polisen, och som vill förbjuda folk att tala andra språk än svenska. På något sätt blir det lätt surrealistiskt när man tar till sådana kraftmätningar från statens sida för att hindra yttrandefriheten. Här kan vi konstatera att det i Sverige finns människor som flytt från sitt hemland (Turkiet) därför att staten förbjuder dem att tala sitt eget språk, kurdiska. Nu skulle alltså samma sak ske I SKOLAN...

Och när det nu gäller rapparna i Landskrona så sökte jag på 'Polis polis potatisgris' på Google och fick 601 träffar. En kvinna vid namn Siv Cedering har t o m skrivit en bok men denna titel. Man kan inte annat än att undra hur det gick för upphovsmännen till 'I fought the law', 'I shot the sheriff' och 'Anarchy in the UK' när dessa odödliga musikstycken först framfördes på scen. Blev Bob Marley stämd?

Med risk för att bli arresterad bjuder jag härmed på dagens sång. Och var glada att detta inte är radio... ;)

(I shot the sheriff
But I didn't shoot no deputy, oh no! oh!
I shot the sheriff
But I didnt shoot no deputy, ooh, ooh, oo-ooh.)
Yeah! all around in my home town,
Theyre tryin to track me down;
They say they want to bring me in guilty
For the killing of a deputy,
For the life of a deputy.
But I say:

Oh, now, now. oh!
(I shot the sheriff.) - the sheriff.
(but I swear it was in selfdefence.)
Oh, no! (ooh, ooh, oo-oh) yeah!
I say: I shot the sheriff - oh, lord! -
(and they say it is a capital offence.)
Yeah! (ooh, ooh, oo-oh) yeah!

Sheriff John Brown always hated me,
For what, I don't know:
Every time I plant a seed,
He said kill it before it grow -
He said kill them before they grow.
And so:

Read it in the news:
(I shot the sheriff.) oh, lord!
(but I swear it was in self-defence.)
Where was the deputy? (oo-oo-oh)
I say: I shot the sheriff,
But I swear it was in selfdefence. (oo-oh) yeah!

Freedom came my way one day
And I started out of town, yeah!
All of a sudden I saw sheriff John Brown
Aiming to shoot me down,
So I shot - I shot - I shot him down and I say:
If I am guilty I will pay.

(I shot the sheriff,)
But I say (but I didnt shoot no deputy),
I didn't shoot no deputy (oh, no-oh), oh no!
(I shot the sheriff.) i did!
But I didn't shoot no deputy. oh! (oo-oo-ooh)

Reflexes had got the better of me
And what is to be must be:
Every day the bucket a-go a well,
One day the bottom a-go drop out,
One day the bottom a-go drop out.
I say:

I - I - I - I shot the sheriff.
Lord, I didnt shot the deputy. yeah!
I - I (shot the sheriff) -
But I didnt shoot no deputy, yeah! no, yeah!
(Bob Marley)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0