Ät rätt och motionera mer!

Det rådet har jag alltid fått, i förhållande till min vikt. Oavsett om jag vägt 65 kilo eller över 100. Mitt liv har alltid handlat om det förbjudna, att man inte får, inte bör äta. Alls, helst. Bland alla råd och tips och bantningsprogram finns ett som jag aldrig ifrågasatt, nämligen det om att äta rätt och motionera mer. Eftersom jag aldrig gjort dessa två samtidigt. Det är främst det sista jag inte ägnat särskilt stort utrymme i mitt liv.

Men, för drygt ett år sedan började jag göra både och. Motionera regelbundet och äta rätt. Det hade effekt till att börja med, 10 kilo mindre på ett par månader. Men sedan dess har inget mer hänt. Trots att jag motionerat mer och ätit ännu 'rättare'.

Jag tror mig veta orsaken, jag lider ju av PCO, polycystiska ovarier. PCO-S är en hormonsjukdom som gör att äggstockarna inte beter sig som dom skall. Vilket bl a får till följd att man lätt går upp i vikt och sedan har väldigt svårt att gå ner i vikt. Samtidigt som symptomen lindras om man går ner... (Ond cirkel det där...) Fast det är inte många som tror en när man säger att man faktiskt gör allt man kan. Feta människor är ju alltid slöa, viljelösa matvrak, eller hur? Det är ju bara att äta rätt och röra sig mer. Det är en enkel matematisk ekvation, enligt de flesta. Även jag har alltid trott att det förhåller sig så, även för mig.

Detta brukar jag tänka på när jag står i crosstrainern eller går med stavarna runt sjön (4-6 dagar i veckan). Eller när jag ägnar nästan all vaken tid åt att planera nästa GI-måltid. Att här står/går/är jag nu äntligen. Men att det verkar som om jag blivit blåst när jag trodde att det räckte med bra mat och motion. Medan jag av omvärlden betraktas som ett karaktärslöst fetto.

Lite skönt är det då att läsa rapporter som den TT rapporterat om, bl a återgiven i Svenska Dagbladet idag. Att hormoner påverkar fetma och när vi väl är där, är det svårt att göra något åt...

"Den utsatta löper stor risk att utveckla fetma och relaterade sjukdomar som typ-2-diabetes och högt blodtryck trots motion och goda kostvanor."

Känns som om det är en PCO-kvinna dom beskriver. För jag är ju inte ensam. Läs gärna mer på Patientföreningen för PCO och PCO-S. Eller om Liselotte i Expressen.

Och nästa gång du ser någon tjock människa så kanske du kommit till samma insikt som jag, att det inte alltid är så enkelt som att äta rätt och motionera mer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag undrar vad du skriver? I Firefox blir det helt oläsligt. Du kanske skulle kolla upp det?

2007-02-17 @ 16:58:43
URL: http://OurComments.org/blog
Postat av: Anna-Karin

Ja, förmodligen går det inte att läsa detta svar med hjälp av Firefox heller... Problemet är att jag är bättre på att tycka och skriva, än jag är på tekniska detaljer... Jag skriver, Webblogg tillhandahåller plattformen... Varför det inte syns? Skall fråga dem...

2007-02-17 @ 17:06:13
Postat av: Mats Nilsson

Vad du inte har riktigt forstatt ar att sa kallad "genprogrammering" som bidrar till fetma (typ 2 diabetes etc) inte nodvandigtvis betyder att dessa gener ar aktiva for all framtid. Nar du motionerar/ater mer halsosamt sa ar det mycket troligt att denna "genaktivitet" gar ner...dvs du gar ocksa ner i vikt. Sa anvand inte de som ett svepskal till varfor vissa personer inte kan ga ner i vikt. Ne, det ar inte alltid lika glasklart som ekvationen kalorier in

2007-02-17 @ 17:32:47
Postat av: Mats fortsattning

2007-02-17 @ 17:40:00
Postat av: Anonym

Saken ar den att du maste arbeta hardare en de som ar lyckligt lottade och inte har "generna mot sig". For vissa tar det artionden att vanda en medfodd "trend" och andra bara manader. Kontentan ar: the genes may set the stage but the environment pulls the trigger. Genernas aktivation ar inte konstant utan dynamiskt under standing flux (av/pa...av/pa....av/pa etc). Comprende?

2007-02-17 @ 17:40:22
Postat av: Mats

Skitblogg ;-). Man kan ju inte ens svara ordentligt. Hugger ju av mitt i meningarna och dessutom sa forsvann hela min fortsattning.

2007-02-17 @ 17:42:39
Postat av: Mats

Lycka till med din viktminskning. Vill du sa gar det. De flesta overviktiga personer har inte forstatt att de mesta arbeta stanhart i aratal (speciellt om de har generna emot sig fran forsta borjan). 99.99% av alla personer har inte karaktar nog for detta. Precis som alla personer inte har karaktar nog att bli duktiga idrottare. Om de vore sa javla latt sa skulle alla vara varldsmastare eller hur? Blod, svett och tarar. Tyvarr. Inte for alla. Men for dig och resten av de "slöa, viljelösa matvraken". Jag vill inte lata former men den har insikten kommer forst efter flera ars studerande av forskningsliteratur.

2007-02-17 @ 17:48:54
Postat av: Mats

Och hur kan jag nagonsin vara former nar jag har sa manga stavfel??? ;-)

2007-02-17 @ 17:50:08
Postat av: Pontus

Man kan ju också minska storleken på portionerna. Om man inte äter något alls borde man inte bli fet, eller hur? Vitaminer kan man ta via piller. Ät rätt, men ät MINDRE och motionera i alla fall lite.

2007-02-18 @ 05:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0