hurra för ikea!

image208  image209
Förra årets mamma, pappa, barn                         Årets mångfald

Förra året, exakt denna vecka skrev jag en blogg om Ikea och heteronormen. http://app.webblogg.se/index.bd?fa=article.edit&ar_id=1748861 Mitt i Pridefestivalen damp ikeakatalogen ner i våra brevlådor och trots att företaget var med och sponsrade Pride så kunde man av katalogen att döma tro att alla deras kunde var vita, heterosexuella kärnfamiljer i 30-årsåldern. Häcklad blev jag förstås för denna blogg, på antifeministiska bloggar. Men det var de facto en extremt svensk och kärnfamiljsintriktad produkt man producerat på Ikea. Långt ifrån deras kundkrets.

I år har nån tänkt till. Eller så blev det rätt ändå.

Där man förra året kunde se mamma, pappa och två pojkar får vi i år se singel (?) tjej i soffa, två mörka män i sitt (?) kök tillsammans med kvinna, två barn som leker, en guldlockig, en svartpippilottig. Till och med den inte helt vanliga kinesiska nakenhunden har ersatt förra årets mer tillrättalagda, på sidan 29.

Skönt att Ikea i sitt livstilsmagasin, som katalogen ändå utgör, speglar den värld vi lever i. Nämligen en där det finns många olika sätt att leva. Och där man inte nödvändigtvis trycks på EN enda livsstil utan kan tolka bilderna som man vill. (Det står en förstås alltid fritt, men är mer eller mindre lätt.)

Så, hurra för Ikea. Nu kan vi fortsätta handla där med gott samvete.

"Vart skall vi kärnfamiljer ta vägen då?" hör jag en uppbragd stämma från en väninna i mitt huvud. Till Ikea, föreslagsvis. Om kärleken klarar det test det innebär att vandra genom ett Ikeavaruhus med partner och barn så sitter man nog lika fint i varsin Ektorp-fåtölj vare sig familjen består av två mammor eller två pappor eller en av varje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0