bruna sorgkanter och mord i midsomer

Sitter här och väntar på att betsen skall torka. Håller på att brunbetsa köksbänkarna. Något jag borde gjort mycket tidigare. Eftersom det blir så himla snyggt. Nagelbanden och huden kring och under naglarna är också brunbetsade. Jag är inte riktigt typen som tar på mig handskar när jag jobbar inomhus. I rabatterna på Torpet är det små blommiga bomullshandskar som gäller. Och ja, jag har just förnyat min prenumeration på tidningen Lantliv. 

Så ser man ut som fan sen också... Borde lyssna på min syster, hon som använder diskhandskar... 

Igår inträffade endast ett mord i Midsomer. Frågan är om inte fyrahundra elever i skolan i Midsomer Norton gärna såg ytterligare ett. Deras lärarinna passade på att under skolavslutningen läsa ett kapitel ur senaste boken om Harry Potter. Det sista. Varför? Ja, det finns väl ingen annan förklaring än att läraren i fråga är fullständigt dum i huvudet. 

Svenska Dagbladet ligger inte långt efter. De skriver idag en krönika där dom varnar i rubriken, att man skall inte läsa denna om man inte vill veta hur det går för Harry. Tyvärr är man ju grymt nyfiken och läser iaf ingressen, som givetvis avslöjar hur det går, om ändå inte rakt på sak. Så, OM NI INTE VILL VETA HUR DET GÅR, INTE ENS VILL GISSA ER TILL DET, LÄS DÅ INTE ARTIKELN I SVENSKA DAGBLADET IDAG!!!

Å andra sidan är det som med filmen Sjätte sinnet. Jag hade redan listat ut hur det skulle gå innan jag såg filmen, eller i det här fallet, läst boken. Det är nog så att jag läst tillräckligt många böcker och sett tillräckligt många filmer för att ta till mig nyanserna. I fallet med Sjätte sinnet så visades en snutt i en recension i brittisk TV (bodde i Skottland vid tillfället), samtidigt som filmen marknadsfördes med att det skulle finnas en s k "twist" i slutet. Filmsnutten bestod i att killen i filmen ligger på sjukhus och tittar stort på Bruce Willis, som sitter bredvid och ser djup ut. Killen säger ansträngt: "I see dead people."

Jaha. Ja, så var det med den överraskningen. Så när väl min turkiska väninna Akca och jag gick och såg den fattade jag ju redan i starten vad som egentligen hände. Akca däremot blev fullständigt överraskad. "Men, men... Killens mamma såg honom ju...."

Därmed inte sagt att det inte är en jäkligt bra film. Men överraskningen var större i en annan "twist in the end"-film nämligen the Crying Game. Eller så hade jag inte ännu utvecklat detta sinne för att fatta hintar. Eller så var det helt enkelt så att jag då, 1992, inte ens kunde tänka tanken att en snygg tjej egentligen var en snygg kille.

Medan jag väntar på att betsen skall torka tror jag att jag skall ta och beställa hem senaste Harry Potter och se om jag har rätt i mina antaganden om vad som kommer hända med Harry i slutet. Skall jag avslöja vad jag tror?

Okej då... Den som vill veta hur jag tror att det går för Harry, scrolla ner:

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Jag tror att Joanne Rowling plockar upp tråden efter Astrid Lindgren och berättelsen om Bröderna Lejonhjärta. Harry kommer att gå en strid mot Voldemort, liksom Jonatan mot Katla, och bli dödligt skadad. Han kommer sedan dö och alla kommer vara sååå ledsna. Men det behöver vi inte vara för Harry kommer att komma till en annan dimension, nämligen den där hans föräldrar, Sirius och Dumbledore nu befinner sig. Där kommer det säkert finnas en fin öppning för fler böcker.

Så nu återstår att se om jag har rätt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0