när blir man amerikan?

Eller svensk för den delen? Jag har vänner som är födda i andra länder. Om t ex Anna, som kom hit i lågstadiet, skulle springa in på Mc Donalds och meja ner alla gäster med en Pistol 88 (som den tydligen heter i Sverige), skulle då Svenska Dagbladet skriva att det var en kvinna från Polen som begick detta dåd? Nej, knappast. Möjligen skulle man skriva att hon var "svensk medborgare" för att på detta sätt signalera till läsarna att hallå, här har vi en sån där invandrare igen! Eller omnämns jag som värmländska, eller från Värmland, trots att jag bott längre utanför det länet än inom? Nej. Det skulle med största sannolikhet stå att jag är från Stockholm, där jag är skriven.

I fallet med Cho Seung-Hui, mannen som misstänks ha mördat 32 personer på Virginia Tech i USA, har Svenska Dagbladet inga sådana skrupler. Där skriver man rakt ut att det är en man från Sydkorea som pekas ut som mördaren. Trots att killen spenderat två tredjedelar av sitt liv i USA och kommer från Centerville i Virginia. (Han kom tydligen till USA med sin familj när han var 8 år.) Att killen för sexton år sedan kom från Sydkorea har väl för fasen inget med saken att göra, eller menar Svenska Dagbladet att det är orsaken till att han helt fritt kunde köpa ett vapen i en affär och gå in på skolan och börja skjuta sina medstudenter? 

Man kan ju undra. I mina ögon var det en amerikansk student som sköt på de andra studerna. Med ett amerikanskt vapen. Som han p g a de amerikanska vapenlagarna lätt kunde inhandla. Varför skall då Sydkoreas regering frukta hämndattacker mot "asiater" (som Svenskan väljer att kalla dem, som om det nu var ett enhetligt utseende...)? Borde det inte vara NRA - National Rifle Association - som har något att frukta i stället? Eller kommer USA att forsätta hävda att det är människor, inte vapen, som dödar människor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0