motattack mot biologismen

Skönt att läsa något annat än om skillnader mellan män och kvinnor. Tack, Karin Bojs. En yttepyttedel av all hjärnforskning bedrivs för att påvisa skillnader mellan könen, ändå får den ett enormt genomslag när den förs fram. Det står helt enkelt inte i proportion till hur forskningen bedrivs. Men har förmodligen med vårt våldsamma behov av att göra kön att göra. Det är väl tryggt på något vis, särskilt för kvinnor tror jag, att "veta" att man är bättre på något, när man hela tiden matats med att man är det andra könet.

Men varför sitta inne och fundera över detta en dag som denna, när solen skiner och utflykt väntar på mig och maken. Han som var så snäll och åkte iväg och skiftade hjul igår, fast det egentligen är min uppgift. (Det är ju min bil och han sköter det mesta av markservicen hemma.) När jag kom hem från styrelsemötet igår möttes jag av dukat bord med mat som var helt underbart god. Sen såg vi Elementarpartiklarna på DVD vilket ju var en intressant film. Om män som inte riktigt vågar. Och när dom vågar blir dom tillrättavisade av livet. Eller snarare av författaren, Michel Houellebecq.

UPPDATERAD: Äras den som äras bör! Det var INTE Karin Bojs som var upphov till artikeln i fråga. Utan Maria Gunther Axelsson. Med ovärderligt stöd från Bo Rothstein. Något Rothstein utvecklar i en debattartikel i DN den 23 april. Bojs fejs måste ha legat intill artikeln när jag läste den på nätet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0