jag vill slippa porr och kristendom när jag tar in på hotell!

I Svenska Dagbladet pågår en debatt om att Scandic nu går före och tar bort biblarna från hotellrummen. I stället skall den, tillsammans med bl a koranen, finnas att låna i receptionen vid behov. Det känns som ett steg i rätt riktning i ett sekulariserat samhälle där alla skall ha rätt att tro på vad dom vill utan pekpinnar från samhället. (Scandic är mig veterligen ingen kristen hotellrörelse utan en religiöst obunden affärsverksamhet?)

Jag har länge irriterat mig på bruket med biblar på hotellrummen. Eftersom det signalerar att en majoritet av gästerna skulle vara troende kristna. Eller varför annars ha dem där? Då skulle där ju i rättvisans namn också finnas skrifter som tillfredsställer andra minoritetsreligioner. För det är vad kristendomen i själv verket är i Sverige, om man skall se till antal aktiva utövare och jämföra med antal invånare i landet. Tror mig ha läst att ca 20 procent av Sveriges befolkning säger sig vara troende kristna.

Nu används förvisso kristendomen med hänvisning till något slags "kulturarv" av många fler. T ex när förstagluttare varje vår tvingas in i kyrkan för att fira skolavslutning, och förväntas sjunga om "guds godhets rikedom". Hade vi haft barn hade vi haft mycket svårt med detta. Maken blev buddist som 12-åring då han började läsa böcker om buddismen i protest mot sina fundamentalistisk-kristna (i meningen att de skulle tvinga på sin tro på eleverna) lärare i Lillåns skola. Gissa om han var poppis bland lärarna? 

I Svenska Dagbladet lyckas Göran Skytte, av alla människor, kalla oss i F! för "extremfeminister" och samtidigt förespråka någon slags bibelkanon för alla hotellgäster i vårt sekulariserade samhälle. Han går till och med så långt som att uppmana till bojkott av hotell som inte tillhandahåller denna handbok i folkmord (som ju gamla testamentet de facto är). Bra! Så har ju vi "extremfeminister" gjort länge, bojkottat hotell som visar porrfilm. Det står oss helt fritt. Numera är det ju dessutom lika lätt att ta med en porrfilm i sin egen dator, som att stoppa ner bibeln i portföljen om man nu vill läsa den.

Men sådana fiffigheter ligger förmodligen inte för Göran Skytte, denna man som säger åt folk att flytta sig från "hans plats" på ståplatsläktaren på Malmö Stadium. På "hans hotell" skall man väl tillhandahålla en fin mix av sex och gud, också. Till den minoritet som ser på porrfilm alternativt/och läser bibeln efter dagens affärsmöten.

Undrar om jag kan begära att hotellen lägger in senaste exet av min bibel, Lantliv, och på videokanalen visar brittiska polisserier dygnet runt? Är säker på att denna tidning och dessa program ses av fler! *funderar på att skriva brev till Scandic*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0