Pålitliga opinionsundersökningar?

Imorse när jag stod utanför biblioteket på Stockholms universitet kom en av mina favoritkollegor förbi, som av en händelse. Han har börjat plugga statskunskap och visade glatt upp den feministiska litteratur som de fått order att läsa. Vi diskuterade tjänstledighet och jag sa att jag ju också räknar med att vara tjänstledig. Varpå kollegan i fråga drog till med det lätt uttjatade argumentet att så blir det väl ändå inte, så dåliga siffror vi har i opinionsundersökningarna.

Mitt argument var att han väl ändå måste ta dessa med en nypa salt då det inte lär vara så att någon frågar respondenterna om dom tänker rösta på just Feministiskt initiativ. Att vi buntas ihop under 'annat'. Senare på dagen visade det sig att en bekant just jobbat på ett företag som säljer opinionsmätningar inför valet, men slutat. Jag lanserade min tes om att de väl slänger Fi bland 'annat'-gruppen.

Bekantingens svar var än mer förskräckande. Min alltid lika skeptiske statsvetande make utbrast då han fick höra vad hon svarat: - Det är ju till och med värre än jag anat.

Det är nämligen så att kategorin 'annat' inte ens används. För om man ger respondenterna möjligheten att välja 'annat' så väljer dom det. För att dom är så osäkra. I stället får personalen på opinionsföretaget i uppdrag att försöka få de svarande att välja ett av riksdagspartierna. Och om dom tvekar skall dom ledas rätt. 'Så Moderaterna skulle kunna vara ett alternativ då?'

Så den som undrar varför inte Fi syns i opinionsmätningarna medan vi får helt andra signaler från väljarna runt om i landet har nu fått svar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0