Anna-Karins älggryta

Anna-Karins älggryta

Tar paus från jobbläsandet och delar med mig av höstens godaste gryta. Ackompanjerad av Jan Stenmarks klassiska bild. Som får påminna om min far jägaren, som inte längre drar hem 'ällsött' till familjen. (Ällsött var mitt namn på typ alla animaliska produkter när jag var liten.)

Anna-Karins älggryta
Älgkött i grytbitar bryns i panna.

Morötter, palsternacka, gul lök och potatis (eller vilka rotfrukter man nu har hemma) stoppas i stor gryta tillsammans med köttet.

Häll på krossade tomater och vatten. Samt en skvätt maltwhisky från Islay.

Krydda med lite senapspulver, enbär och andra lämpliga kryddor som salt, peppar och ev lagerblad.

Koka ihop i ca en halvtimme.

Häll på lite rödtjut.

Smaka av med ytterligare kryddor.

Lägg i champinjoner ca tio minuter före servering.

Servera med en flaska Ramos eller nåt annat gott, smakrikt vin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0