Tituleringsproblem

Rådhuset

Bilden här ovan är tagen utanför Stockholms Rådhus förra veckan. Den föreställer min sam... eah man och mig efter att vi ingått det äkta ståndet. Även om jag nu brukar hävda att stånd är något som uppstår i helt andra sammanhang, och som kan vara både äkta och oäkta beroende på dagsform.

Nu har dock stora problem uppstått i vårt liv där vi inte längre vet hur vi skall omnämna varandra. Han som tidigare varit favoritsambon är nu plötsligt favoritmannen. Vilket ju inte är så konstigt, han är ju man. Men jag är banne mig ingen fru! han säger sig fortfarande omnämna mig som sin sambo och säger för övrigt att ordet fru kommer från tyskans Frau för kvinna. Ja, jag är inte 'hans kvinna' heller, så det tröstar ju intet. (Min man låter ju i sann patriarkal anda mer självständigt och fritt än min kvinna.)

Här har vi alltså två personer som är djupt skeptiska till äktenskapet som institution men för lata för att skriva samboavtal. Vi vill ju leva tillsammans och rent juridiskt vill vi också slå fast detta. Det är ORÄTTVIST att bara samkönade partnerskap får registrera partnerskap! (Och djupt orättvist att inte alla människor får manifestera sin kärlek genom kyrklig ceremoni, om man vill det.)

Och det är just detta som Feministiskt Initiativ vill ändra på. Inte ta bort rätten att gifta sig. Utan, som på så många håll i Europa skilja på det juridiska och det kärleksmanifesterande. Vår kärlek är vår, hur vi väljer att manifestera denna har ingen annan med att göra, inte staten, inte kyrkan. Såvida vi inte vill att just staten eller kyrkan skall välsigna vår kärlek.

Alltså, låt alla få ingå ett registrerat partnerskap som rent juridiskt är likställt dagens äktenskap. Detta skall kunna göras genom att man undertecknar ett formulär som laddas ner på nätet och ser till att få det bevittnat. Sedan får man sitt partnerskapsbevis hemskickat i brevlådan. Den som sedan vill får välja att ha en icke juridiskt bindande ceremoni på valfri plats och valfritt sätt.

Vår ceremoni bestod i att vi gick på Gondolen och åt och drack oss mätta och belåtna, och sedan tillbringade en smekhelg på Torpet där han grävde diken och jag avlutade gamla trädgårdsmöbler.

Och problemen med tituleringen består.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0