Reklamvärlden och genusperspektivet

7761-8

En del skiter i det, en del försöker och åter andra lyckas riktigt bra!

Diskmedlet Yes marknadsförs just nu i reklamfinansierad TV med en man som står i förkläde och gnuggar en form där Janssons Frestelsen fastnat. Med Yes hjälp blir den stackars mannen glad igen och kan visa upp en skinande ren form, varpå han åter drar på sig förklädet och ger sig i kast med att laga ännu en Jansson.

Bensinbolaget Shell gör reklam på radions Lugna Favoriter. Jingeln går ut på att den som lyssnar självklart vill köra Ferrari och därför borde komma in till Shell och prova på deras nya motorolja. 'För att du är man!' Själv är jag kvinna och kör Peugeot så jag funderar allvarligt att sluta tanka på Shell, om inte så för Ogoni-folket i södra Nigerias skull så för att Shell uppenbarligen inte ser mig som en potentiell kund. För ingen skall väl påstå att deras nästa reklam kommer att gå ut på att jag skall köpa spolarvätska hos just dem för att jag är kvinna?

Sen har vi debatten om Lindex senaste reklamkampanj i tunnelbanan i Stockholm. Den där de säger sig älska 'boobs'. Bilderna föreställer huvudlösa kvinnokroppar med BH och svällande barmar. Över bilden hade Lindex reklambyrå skrivit 'we love boobs'. Detta gillade inte SL och krävde att texten skulle tas bort. Boobsen visades dock upp i storbildsformat.

Någon slug person blev sedan upprörd över att SL visade OB:s (tampongföretaget) nya reklam med en liten tecknad mus som vilar sig mot en tampong med budksapet att det skall vara skönt för min mus. Personen i fråga tyckte det var hyckleri att ta bort boobs-texten men behålla mus-texten. Men då missar ju vederbörande något mycket väsentligt.

I Lindexreklamen är det några okända 'we' som säger sig gilla boobs. Är dessa 'we' Lindex ledningsgrupp, eller reklammakarna? Eller är det tunnelbaneresenärerna som älskar bröst? I OB-reklamen är det dock jag som enskild kvinna som tilltalet riktar sig mot. Företaget skojar med mig direkt, i en rätt kamratlig ton som saknar den 'höhöhö-mentalitet' som Lindex-reklamen andas. Det är min mus som som skall ha det skönt, inte mina bröst som skall älskas av alla människor i Stockholms tunnelbana.

Berghs som skapat OB-reklamen har alltså lyckats med att med sin lilla kvinnliga mus rikta sig direkt till mig som kvinna med ett gulligt men ändå vettigt budskap. Vilket gör att jag kommer fortsätta använda OB-tamponger, om än inte inköpta på Shell eller med musen dold i Lindextrosor.

Kommentarer
Postat av: Toija

Riktigt "skön" reklambild från OB. Den gillade vi! Lindex reklam var bara dålig rakt av. Jag hade inte protesterat mot texten utan hela affischen!

2006-03-04 @ 16:07:42
URL: http://toija.webblogg.se
Postat av: mObila

Good reklama)

2008-05-12 @ 07:03:18
URL: http://mebeli.md

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0