Årets boktips - deckarklassen

Stieg Larsson: Män som hatar kvinnor (2005)

Mycket bättre än såhär blir det inte. Har tillbringat helgen liggande i hängmattan ute på landet, sträckläsande den bok som jag impulsköpte på Willy's i Köping i förra veckan. Och ju mer jag läste ju mer insåg jag att det är rent ut sagt för jävligt att denna man inte fick leva och ägna sina dagar åt att ge oss fler sådana här deckare. Lyckligtvis hann han med två till.

Tänker inte berätta för mycket av intrigen men kan säga att den innehåller allt, mystiskt drama i förfluten tid som kommer upp till ytan i nutid, huvudpersoner som är verkliga och som man faktiskt gillar och känner igen sig i, hämd på våldtäktsman som är bland det bästa jag läst på länge (go girl!), miljöer som man faktiskt kan se framför sig. 

Helt enkelt en perfekt bok för just hängmattan. Maken däremot, blängde surt från sitt perspektiv där han ägnade helgen åt att slipa ner vårt TV-skåp som vi skall måla. Timmar med en slipmaskin och utsikt mot sin lagvigda som gungar slött i hängmattan. (Men jag var iaf ett moraliskt stöd när vi skulle tömma bajstunna nr 2 i sommar. Tror dock inte det hjälpte mot kräkkänslorna... Mulltoa nästa!) 

Kommentarer
Postat av: Klas Johnsson

Del två "Flickan som lekte med elden" är om möjligt ännu bättre. Ser verkligen fram mot del tre. Ps Utgår från att jag nästa gång får läsa om maken som ligger i hängmattan osv... Ds

2006-07-31 @ 20:16:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0