Operation World Police?

I Aftonbladet kan man idag läsa en artikel av Maj Wechselmann där hon förundras över USA:s namngivning av sina militära operationer. Något jag länge fascinerats av. Det började med att jag skrev en uppsats på universitetet i Edinburgh om humanitära interventioner och där fördjupade mig i USA:s s k humanitära interventioner i Irak (Operation Provide Comfort) där man skulle rädda kurdiska och shiitiska minoriteter från svält och i Somalia (Operation Restore Hope) där amerikaner på TV sett döende somaliska barn och nu krävde av Bush den äldre att denne skulle rycka ut till räddning. Det gjorde Bush, eller snarare hans undersåtar, det fanns ju röster att värva. Tyvärr vände det när CNN i stället började rapportera om döda amerikaner på Mogadishus gator. Då drogs trupperna tillbaka och somalierna lämnades att döda varandra ohejdat. Det humanitära räckte alltså inte till när hemmaopinionen vände, och hemmaopinionen var inte human när det var egna liv som stod på spel.

När USA gick in i Afghanistan efter 11 september 2001 så hade man först tänkt kalla invasionen Operation Infinite Justice. Något som säkert hade gillats av den kristna högern i USA, men som efter viss eftertanke ändå bedömdes som lite för mycket. Men visst säger det något om hur USA ser på sig själva som hämnare och världspolis? Jag som trodde att det bara var gudar som kunde stå för en sådan rättvisa. I stället döptes operationen till Operation Enduring Freedom. Jo just, som min käre sambo skulle sagt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0