Italiensemestern som blev uppskjuten

7761-10

Åter efter kick-off med min sektion på jobbet. Eftersom jag bryter mot min mors mantra att aldrig ta ut något i förskott och kallt räknar med att vara tjänstledig de närmaste fyra åren, känns det lite underligt att planera inför framtiden med kollegorna. Eller så beror det helt enkelt på att jag inte är sådär överdrivet förtjust i kollektiva lekar som att jonglera med bollar för att 'coacha sig själv'... Eller att jagas upp före frukost för att meditera i grupp. Känns lite 80-tal för mig. 

Men nu är man lyckligt hemma igen, hos sambon som bedriver sin egna lilla valkampanj och värvar röster bland släkt och vänner. Senaste dagarna har jag glatts över att släkt och vänner så beredvilligt säger sig vilja rösta på F! i valet. Kul!

Annars kan man ju undra över Rapport och SVT:s rapportering om sammansättningen av riksdagslistor. Folkpartiet sägs vara både jämställda och mångfaldiga då de har fler kvinnor än män på sin lista och dessutom ett antal procent invandrade personer på listan. F! däremot sägs vara minst jämställt med 'bara en man på listan'. Att det faktiskt finns tre män på listan (i ett parti till allra största delen bestående av kvinnor) och att vi förmodligen slår fp i etnisk mångfald nämns öht inte.

Tänk att Rapport och SVT skulle börja propagera för kvotering, det trodde man ju inte. För det är ju faktiskt det dom gör, ifrågasätter att representationen skall vara en annan, inte att de som valts in skall stå där. Vad är det man föreslår; att män ännu en gång skall göra sig till talespersoner för kvinnors villkor.

Ja, gisses.

På bilden syns en måltid intagen på Piazza Navona i Rom för någon vecka sedan. Plan B inför sommaren var att fira semestern i Italien i stället för på vägarna med F!. Nu blir det inte så, och det är verkligen inget vi gråter över. Istället känns det fantastiskt att jag av valkonferensen ha fått detta förtroende, att alla dessa smarta och engagerade kvinnor och (några) män faktiskt vill att jag representerar dem i riksdagen. Senast det hände någon i min släkt var i samband med den sista riksdagen under frihetstiden 1772. Min farmors mormors morfars morfar  far Hans Andersson från Tylla i Torsång, Dalarna satt i den riksdag som Gustav III upplöste. Av riksdagsprotokollen att döma deltog han i dåvarande finansutskottet och i plenum sa han inte så mycket. Jag får ta igen det efter den 17 september. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0